Bygger nytt. Golvspån är på plats och all väggar är reglade. Härnäst ska det isoleras och sättas OSB, men därefter undrar jag om det spelar någon roll om jag lägger golv (runt trägolv som nog läggs flytande i små rum och skruvas i större) eller gipsar väggarna först? Rent planerings- och tidsmässigt skulle det vara bra att lägga golvet först, men blir det massa extra jobb eller sämre resultat så är det inte värt det.
Tacksam för er input.

M MPilen skrev:
Bygger nytt. Golvspån är på plats och all väggar är reglade. Härnäst ska det isoleras och sättas OSB, men därefter undrar jag om det spelar någon roll om jag lägger golv (runt trägolv som nog läggs flytande i små rum och skruvas i större) eller gipsar väggarna först? Rent planerings- och tidsmässigt skulle det vara bra att lägga golvet först, men blir det massa extra jobb eller sämre resultat så är det inte värt det.
Tacksam för er input.
Risken för jack i golvet ökar 😃
Annars så är en fördel att rörelsemånen för golvet kan ligga innan för gipset, vilket gör att om det är stora ytor du ska lägga golvet på så behövs inga bredare lister för att täcka rörelsemånen.

jo vi får täcka golvet ordentligt förstås, mjölkpapp och kanske masonit där en går mycket under bygget. Verkar inte vara helt tokigt att vänta med gipset då i alla fall.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.