Hej,

Jag står i startgroparna att byta en frånluftvärmepump, ivt 490 som i dagsläget står direkt på betongplattan.

Tidigare ägare hade problem med ett läckage eller igensatt avlopp som gjorde att det rann ut vatten på betongen. Läckaget var långsamt och lutningen på betongplattan är sådan att vattnet rinner in i väggen. När vi flyttade in var det torrt, men mögelpåväxt i isoleringen. Vi bytte detta i samband med inflytt.

Nu när jag ska byta värmepump hade jag tänkt lägga något under den, uppvikt mot väggen på något sätt. Så att ett liknande läckage i framtiden gör att vatten rinner ut på golv och blir synligt. Hur skulle ni göra det? Vilket material är lämpligt att använda? Firman som byter värmepump säger att dessa pannor vanligtvis står direkt på betongplattan. När de river ut den gamla har jag ca 15 min på mig innan de ska dit med den nya.

Alla tips välkomna!

• Frånluftvärmepump IVT 490 placerad på betongplatta med röranslutningar och droppkärl synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person lyser med ficklampa på golv där en frånluftvärmepump tidigare stod, visar betongplatta och vägg med elledningar och träregel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En balja som du har under diskmaskinen borde funka

• Gilla
svarsfrojd
  • Laddar…
En bit våtrumsgolvmatta typ 80 * 80 cm som viks upp mot bakväggen och sidorna. Det borde vara hållbart och klara 15-20 år tills värmepumpen byts nästa gången.

• Gilla
svarsfrojd
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
En balja som du har under diskmaskinen borde funka
Ja jag har också funderat på det. Gäller bara att den är tillräckligt bred, och att det går att göra hål för avloppet.
Kruxet är att det är svårt att måtta förrän pannan är väck. Sedan har jag 15 min på mig.

Det underlägg som det länkas till är bra, det är liksom kylskåpsmått på en sådan VP. Läggs dit på 30 sekunder. Men tånk på att ställa VP på 4 puckar så den kommer upp lite och inte av sin vikt trycker sönder underlaget. Kan bli så då plast/gummi är kallflytande, har 4 pucker under mina tankar på 750 liter styck och det har inte sjunkigt på 15 år, men då kan jag även spola rent under dom, blir en hel del damm och annan boss under allt som står dikt ett golv.

• Gilla
svarsfrojd
  • Laddar…
M Maxitupla skrev:
En bit våtrumsgolvmatta typ 80 * 80 cm som viks upp mot bakväggen och sidorna. Det borde vara hållbart och klara 15-20 år tills värmepumpen byts nästa gången.
Hur gör man i hörnen? Har ingen erfarenhet av sådan mattor, men de är väl vanligen svetsade i hörnen?

J jonaserik skrev:
Det underlägg som det länkas till är bra, det är liksom kylskåpsmått på en sådan VP. Läggs dit på 30 sekunder. Men tånk på att ställa VP på 4 puckar så den kommer upp lite och inte av sin vikt trycker sönder underlaget. Kan bli så då plast/gummi är kallflytande, har 4 pucker under mina tankar på 750 liter styck och det har inte sjunkigt på 15 år, men då kan jag även spola rent under dom, blir en hel del damm och annan boss under allt som står dikt ett golv.
Intressant! Vad är det för puckar du menar? Kan du hitta en länk?

Det med hörnen kan du glömma, underlag för kyl/frys är som en balja och öppen framtill.
Puckar är bara vanliga ishockeypuckar och totalt stumma.

• Gilla
svarsfrojd
  • Laddar…
Karrock
S svarsfrojd skrev:
Intressant! Vad är det för puckar du menar? Kan du hitta en länk?
Hockeypuck

Edit: tvåa på bollen... Pucken 😆

• Gilla
svarsfrojd
  • Laddar…
S svarsfrojd skrev:
Hur gör man i hörnen? Har ingen erfarenhet av sådan mattor, men de är väl vanligen svetsade i hörnen?
Bra fråga. Om det finns någon centimeter extra utrymme så går det kanske att vika upp och knöla dit mattan.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.