Hej,
Jag står i startgroparna att byta en frånluftvärmepump, ivt 490 som i dagsläget står direkt på betongplattan.
Tidigare ägare hade problem med ett läckage eller igensatt avlopp som gjorde att det rann ut vatten på betongen. Läckaget var långsamt och lutningen på betongplattan är sådan att vattnet rinner in i väggen. När vi flyttade in var det torrt, men mögelpåväxt i isoleringen. Vi bytte detta i samband med inflytt.
Nu när jag ska byta värmepump hade jag tänkt lägga något under den, uppvikt mot väggen på något sätt. Så att ett liknande läckage i framtiden gör att vatten rinner ut på golv och blir synligt. Hur skulle ni göra det? Vilket material är lämpligt att använda? Firman som byter värmepump säger att dessa pannor vanligtvis står direkt på betongplattan. När de river ut den gamla har jag ca 15 min på mig innan de ska dit med den nya.
Alla tips välkomna!
Jag står i startgroparna att byta en frånluftvärmepump, ivt 490 som i dagsläget står direkt på betongplattan.
Tidigare ägare hade problem med ett läckage eller igensatt avlopp som gjorde att det rann ut vatten på betongen. Läckaget var långsamt och lutningen på betongplattan är sådan att vattnet rinner in i väggen. När vi flyttade in var det torrt, men mögelpåväxt i isoleringen. Vi bytte detta i samband med inflytt.
Nu när jag ska byta värmepump hade jag tänkt lägga något under den, uppvikt mot väggen på något sätt. Så att ett liknande läckage i framtiden gör att vatten rinner ut på golv och blir synligt. Hur skulle ni göra det? Vilket material är lämpligt att använda? Firman som byter värmepump säger att dessa pannor vanligtvis står direkt på betongplattan. När de river ut den gamla har jag ca 15 min på mig innan de ska dit med den nya.
Alla tips välkomna!
Det underlägg som det länkas till är bra, det är liksom kylskåpsmått på en sådan VP. Läggs dit på 30 sekunder. Men tånk på att ställa VP på 4 puckar så den kommer upp lite och inte av sin vikt trycker sönder underlaget. Kan bli så då plast/gummi är kallflytande, har 4 pucker under mina tankar på 750 liter styck och det har inte sjunkigt på 15 år, men då kan jag även spola rent under dom, blir en hel del damm och annan boss under allt som står dikt ett golv.
Intressant! Vad är det för puckar du menar? Kan du hitta en länk?J jonaserik skrev:Det underlägg som det länkas till är bra, det är liksom kylskåpsmått på en sådan VP. Läggs dit på 30 sekunder. Men tånk på att ställa VP på 4 puckar så den kommer upp lite och inte av sin vikt trycker sönder underlaget. Kan bli så då plast/gummi är kallflytande, har 4 pucker under mina tankar på 750 liter styck och det har inte sjunkigt på 15 år, men då kan jag även spola rent under dom, blir en hel del damm och annan boss under allt som står dikt ett golv.
Liknande trådar
-
Hur tätar jag sprickor i betongplatta så det blir vattentätt?
Byggmaterial & Byggteknik -
Fuktavvisning ovan undertak av plåt i badrum?
Badrum -
Är detta ett undergolv?
Golv -
Tips om vädertåligt vattentätt underlag till balkong
Byggmaterial & Byggteknik -
Bygga vattentätt undertak till befintligt altantrallgolv
Byggmaterial & Byggteknik