Har fått massa grästovor över då vi breddat kanten runt häckarna på tomten. Vi grävde ner ungefär 10 cm så det är en ansenlig mängd jord runt grästovorna. Vi vill också ha ett trädgårdsland och frågan är nu om jag kan lägga grästovorna på det tilltänkta landet, få det att brytas ner snabbt för att helst kunna odlas på nästa år.

Hur går jag tillväga för att få det komposterat så snabbt som möjligt, vattna, täcka, blanda i gödsel eller något annat medel? Behöver tips, jag har ingen annanstans att göra av all jord och gräs. Utan då får jag köra det till tippen och köpa ny jord till landet.

Tacksam för tips!
/stefan

När jag har grävt upp för buskage o dyl har jag lagt torven upp och ner underst i gropen med gott resultat.
Jag har inte prövat det i trädgårdsland men det kräver att man gräver en bit...inte för att torven behöver komma särskilt djupt för att dö och brytas ner, men om du vill slippa vänta något år tills den har brutits ned behövs det ju en del lös jord ovanpå som går att bearbeta.

Farzan har helt rätt, den metoden funger fullt ut och själva principen (känd sen länge) lär nu ha nått även högskolor:)

Kjell G

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.