Hej på er alla,
vi håller på att bygga ett nytt funkis hus mitt i naturen. (http://salanda183.blogspot.com) Vi har en stor slänt som går längs vår tomtgräns ner mot ett vägdike. Slänten kommer efter grovplaneringen av tomten att vara ca 40 m lång och ca 2 m bred. Eftersom slänten kommer vara ren från ogräs nu i vår så känner vi att vi bör bestämma vad vi ska göra med den innan sly börjar växa där. Då det är en så stor slänt så känner att jag inte vill ha något planterat eftersom jag med små barn vet att jag inte kommer orka eller hinna underhålla det. Så vi funderar på att lägg kullersten men jag gillar inte det pluttinuttiga intrycket det ger om man lägger 10 cm kullersten i rad med stenmjöl runt. Vill hellre att det ser lite "vildare "ut och liksom smälter in i naturen runt . Så jag funderar på att köpa lite större kullersten, typ 20-40 cm i diameter och liksom lägga dem huller om buller i slänten till de täcker all och bildar ett slags stenröse.
Låter det helknäppt? Någon som har gjort något liknande? Bör jag lägga någon markduk under för att förhindra ogräs mm?
Är sååååå tacksam för att hjälp och tips jag kan få!
vi håller på att bygga ett nytt funkis hus mitt i naturen. (http://salanda183.blogspot.com) Vi har en stor slänt som går längs vår tomtgräns ner mot ett vägdike. Slänten kommer efter grovplaneringen av tomten att vara ca 40 m lång och ca 2 m bred. Eftersom slänten kommer vara ren från ogräs nu i vår så känner vi att vi bör bestämma vad vi ska göra med den innan sly börjar växa där. Då det är en så stor slänt så känner att jag inte vill ha något planterat eftersom jag med små barn vet att jag inte kommer orka eller hinna underhålla det. Så vi funderar på att lägg kullersten men jag gillar inte det pluttinuttiga intrycket det ger om man lägger 10 cm kullersten i rad med stenmjöl runt. Vill hellre att det ser lite "vildare "ut och liksom smälter in i naturen runt . Så jag funderar på att köpa lite större kullersten, typ 20-40 cm i diameter och liksom lägga dem huller om buller i slänten till de täcker all och bildar ett slags stenröse.
Låter det helknäppt? Någon som har gjort något liknande? Bör jag lägga någon markduk under för att förhindra ogräs mm?
Vi har en liknande slänt, fast lite mindre. Kanske knappt 20 meter lång och cirka metern bred. Föregående ägare gjorde som du har tänkt med markduk under. Hos oss ser det inte riktigt bra ut tycker vi då slänten slutar vid en stödmur i tegel. Är omgivningarna rätt så tror jag det smälter in bättre. Dock har vi, trots markduken, problem med ogräs då det med tiden blir jord mellan stenarna ovanpå markduken. Detta är tillräckligt för man ska hitta diverse rotade ask, rönn och allsköns ogrässorter däri.Går ganska fort att rensa men det kräver att man lyfter på stenarna. I år blir det roundup tror jag.
Du kan sätta stenarna skapligt slätt alltså inte som röse utan mer som vanlig kullerstens-slänt. Borsta ner mager sandlandad jord och plantera nåt som sprider sig som ogräs fast snyggare, tex smultron och lila krypande timjan. Bra marktäckare som vandrar i sprickorna och inte ger ogräset stor chans.Kargre skrev:
Hmm, detg var ju en idé! Vi har varit inne på någon form av marktäckare förut men smulturon är ju gott dessutom
Ska se om jag kan hitta en bild någonstans, är inte hemma på ett tag framöver men det ska ligga på en av datorerna. Här någonstans....
Ska se om jag kan hitta en bild någonstans, är inte hemma på ett tag framöver men det ska ligga på en av datorerna. Här någonstans....
Ja, vi la markduk på hela slänten och la på stenen förra året. Det blev väldigt bra men präst växer upp mellan stenarna trots duken, det växer på den inte genom den... Går att hålla i schack med round up . Funderar på att lägga något mellan stenarna, tex stenmjöl eller flis men jag tror man får hålla efter ogräs ändå...funderade även på sand + cementpulver mellan stenarna men eftersom det är jord direkt under markduken så lär detroit sprickor.
Tips för att slippa ogräs tas gärna emot
/Karin
Tips för att slippa ogräs tas gärna emot
/Karin
Husägare
· Västerbottens län
· 777 inlägg
Kul tråd, vi håller just nu på med en stenslänt!K Kargre skrev:Hej på er alla,
vi håller på att bygga ett nytt funkis hus mitt i naturen. ([länk]) Vi har en stor slänt som går längs vår tomtgräns ner mot ett vägdike. Slänten kommer efter grovplaneringen av tomten att vara ca 40 m lång och ca 2 m bred. Eftersom slänten kommer vara ren från ogräs nu i vår så känner vi att vi bör bestämma vad vi ska göra med den innan sly börjar växa där. Då det är en så stor slänt så känner att jag inte vill ha något planterat eftersom jag med små barn vet att jag inte kommer orka eller hinna underhålla det. Så vi funderar på att lägg kullersten men jag gillar inte det pluttinuttiga intrycket det ger om man lägger 10 cm kullersten i rad med stenmjöl runt. Vill hellre att det ser lite "vildare "ut och liksom smälter in i naturen runt . Så jag funderar på att köpa lite större kullersten, typ 20-40 cm i diameter och liksom lägga dem huller om buller i slänten till de täcker all och bildar ett slags stenröse.
[bild]
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Liknande trådar
-
Hållfasthetsberäkning för inglasning av befintlig stor balkong/altan
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Kap- & gersåg, val av storlek på klinga och längd på stativ.
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Vårt Plommonträd är stormskadat
Häckar, Buskar & Träd -
Förstora hål i bänkskivan
Vatten & Avlopp -
Reklam är bra.. men tråkigt om det hela tiden stör..
Information & Feedback