6 572 läst · 2 svar
7k läst
2 svar
Göra spröjs
Jag bor i ett hus från 1907, och på 60 talet så byttes fönsterna ut mot fönster som inte alls passar husets övriga stil Så småning om skall jag väl byta alla fönster, men än så länge finns det tillräckligt mycket annat viktigare att lägga pengarna på. Jag tänkte däremot fösöka få lite bättre stuk på fönstrena genom att montera spröjs. Tänkte mig enklare varianten med ett vågrätt i smala fönster och 2-3 rutor i överkanten på de bredare. Jag har 21x21 virke på tork i källaren, och tänkte fräsa till profilerna.
Och nu till frågan: Hur fäster jag spröjsen mot karmen? Jag antar att montering mellan glasen är enklast, eller? Finns det något beslag att få tag på?
Och nu till frågan: Hur fäster jag spröjsen mot karmen? Jag antar att montering mellan glasen är enklast, eller? Finns det något beslag att få tag på?
På färdigköpta lösa spröjsar, så sitter det infräst en liten plasthake och i fönsterkarmen en "spik" som haken låser emot. Vet ej om de finns att få tag på lösa, men hör med en fönstertillverkare om de vet för det borde finnas reservdelar.