Hej

Har fyra brunnslock strax utanför huset (ursäkta den dåliga bilden, men tror den fyller sitt syfte :) )

Brunn 1 och 2 är gamla sjunkbrunnar
Brunn 3 är dagvattenbrunnen
Brunn 4 är slamavskiljaren

Angående slamavskiljaren funderar jag på att dra ut en sugledning till en slamsugningskoppling vid vägen.

Har någon tips/tankar om hur jag t.ex gömma brunnarna? Gräva ner och märka ut - isåfall hur "kortar" man brunnen?

MVH / Jonas
brunn.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Oj, det var mig en riktigt kass bild! Kunde ha varit en bild på fyra ufos :)
Skämt åsido. De två främre har betonglock? Hur är det med de bakre.

Att kapa, eller korta rören är inte lätt, inte om det är betongrör i alla fall. PVC-rör går ju att kapa ganska enkelt.

Jag skulle nog kört på en gömmastrategi. Gör en snygg rabatt över dem. Behöver du skydda något lock eller så, lägg en hink över eller balja om det är ett stort lock som behöver skyddas. På med jord och plantera snabbväxande växter, som är lätta att gräva upp om/när man behöver komma åt brunnarna.
Om det är så att brunnarna töms /slamsugs ofta så kan du ju stoppa växterna i hinkar med hål i, som du sedan gräver ner. Dagen innan tankbilen kommer så lyfter du bara upp hinkarna och gräver bort den extra jorden. Sedan är det bara till att flytta tillbaka det igen, fördelen med denna lösning är att rötterna inte påverkas. Så växterna märker inte att de varit flyttade ett tag.

Har inte koll på vilka material brunnarna och rören är gjorda av så jag vet inte om min lösning är realistisk eller inte.

Brunnslock är något av det osexigaste som finns... Har också ett par. (6 stycken...)

Mvh

Stefan

Tack för svaret Stefan!

Alla fyra brunnarna är betongrör med betonglock.

Borde det inte gå att korta rören 3-4 dm genom att böja sig ner och ta bit för bit med vinkelslip och betongklinga? Då hade man ju kunnat täcka dem med lite singel iallafall.

I annat fall får jag väl göra så som Stefan säger, fixa en plantering över dem. Tänkte man kunde svetsa ihop en liten låg pedestal man kunde sätta ovanför i vilken det kunde växa trevliga saker.

Lite bättre Bild än den ovan :)
brunn2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Hela ytan ska renoveras, ny marktäckning och lite trevliga rabatter)

Hej igen,

Den bilden var mycket bättre. Absolut kör på med en betongklinga (eller diamantdammklinga eller vad det nu må heta :)).
Det enda jag kan tänka mig är att det kan vara svårt att få en fin rak linje, absolut på de mindre rören. Det kan innebära att locket kommer glappa en del, varav otäcka lukter kan sippra ut. Men det kanske inte är ett problem.
Sedan så kan det vara bra att inte göra något allt för permanant. Tankbilen kanske behöver komma åt några gånger per år, och de tar bra betalt om de måste göra något extra-arbete :)

Håll oss gärna uppdaterade med bilder!

Mvh

Stefan

Jag hade anlagt en rabatt runt om. Men täck inte locken utan sätt tex en kruka, staty eller liknande på varje lock så smälter allt in och locken är fortfarande lättillgängliga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.