Hej!

Det är meningen att jag ska bygga om vinden på mitt hus till något där jag kan bo... Det är gammalt stockhus med ett gammalt oisolerat tak, som dock är nytt på utsidan med plåt lagt på taket. Jag tänker inte göra om taket utan vill tilläggsisolera det och väggarna (väggarna bara lite förstås)...

Problemet är att takkonstruktionen är byggd lite hur som helst...

Huset är 8 meter långt och drygt 6 meter brett. På utkanterna ligger taket på stockväggen och inne i huset på tre stycken takåsar som är stockar på omkring 15x15 cm.

Mittbalken lyser med sin frånvaro.

Inga stolpar eller så, men här och där har man satt in pinnar och grenar som förmodligen är tänkta att stabilisera konstruktionen. Men vissa är lösa... skulle skaka lite på en och den lossnade t.ex.

Jag antar att jag behöver sätta in en mittbalk av limträ samt montera dit nya takåsar av limträ, kanske i närheten av de befintliga?

Eller?

Hur ska jag sätta fast mittbalken isf? stolpar? bara spika fast mha vinklar i stockarna på väggarna?

Jag bifogar ett gäng bilder...

Tack på förhand för all hjälp som jag kan få! 1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2.jpg
Skapa konto

3.jpg
Skapa konto
4.jpg
Skapa konto

Det första att fundera på är ju om konstruktionen är tillräckligt stabil. Att bygga nytt regelverk, isolering och väggar lägger till en hel del vikt.
Jag skulle bygga en helt ny "bärande" konstruktion på golvet till vinden och isolera och täta den som en vanlig byggnad (fast utan tak då och istället bara vindpapp).

• Gilla
Dimitri Mikhalev
  • Laddar…
Ja, jag har lite lyckats komma fram till att det är lite så som du säger. Men, tror du att jag kan sätta konstruktionen på ytterväggen istället för golvet? väggstockarna är ju framme och allt..

Bifogar bild

1.jpg
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.