713 läst · 6 svar
713 läst
6 svar
Göra om OVK besiktning för en 'etta'
Hej,
Har sökt en del gällande OVK, men blir inte klok på reglerna.
Jag och min sambo bor i ett lägenhetshus från 20-talet, där vi har flyttat köket till det tidigare vardagsrummet, och satt in kolfilterfläkt. Vi har dock inte förlängt någon frånluftskanal till nya köket ännu, så 'oset' kommer ju rakt ut (vilket bara drabbar oss och inte våra grannar).
När vi gjorde en OVK besiktning tidigare i år så sa besiktningsmannen till att givet att vårt nya kök är så stort, har öppen spis, samt även balkong, så fick vi bara en 'etta' i protokollet, vilket betyder att vi behöver inte göra något åt detta förrän nästa besiktning (~6 år).
Men innan besiktningsmannen kunde lämna in protokollet så tvingade BRF-Styrelsen honom att ändra vår lägenhet till en 'tvåa', vilket betyder att vi 'snarast ska åtgärda problemet', och Styrelsen ligger nu på oss om att ta hand om detta omedelbart.
Fråga: Jag är klart beredd att ordna detta, men skulle jag även kunna be en ny OVK-besiktningsman att endast besiktiga min lägenhet, och få en 'etta', och därmed skjuta på problemet lite?
Har även lite svårt att förstå vad som händer om jag inte utför ändringarna.
Fastigheten har byggts om från självdrag till mekanisk ventilation om det gör någon skillnad.
Hälsningar och tack.
Har sökt en del gällande OVK, men blir inte klok på reglerna.
Jag och min sambo bor i ett lägenhetshus från 20-talet, där vi har flyttat köket till det tidigare vardagsrummet, och satt in kolfilterfläkt. Vi har dock inte förlängt någon frånluftskanal till nya köket ännu, så 'oset' kommer ju rakt ut (vilket bara drabbar oss och inte våra grannar).
När vi gjorde en OVK besiktning tidigare i år så sa besiktningsmannen till att givet att vårt nya kök är så stort, har öppen spis, samt även balkong, så fick vi bara en 'etta' i protokollet, vilket betyder att vi behöver inte göra något åt detta förrän nästa besiktning (~6 år).
Men innan besiktningsmannen kunde lämna in protokollet så tvingade BRF-Styrelsen honom att ändra vår lägenhet till en 'tvåa', vilket betyder att vi 'snarast ska åtgärda problemet', och Styrelsen ligger nu på oss om att ta hand om detta omedelbart.
Fråga: Jag är klart beredd att ordna detta, men skulle jag även kunna be en ny OVK-besiktningsman att endast besiktiga min lägenhet, och få en 'etta', och därmed skjuta på problemet lite?
Har även lite svårt att förstå vad som händer om jag inte utför ändringarna.
Fastigheten har byggts om från självdrag till mekanisk ventilation om det gör någon skillnad.
Hälsningar och tack.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 853 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 853 inlägg
Huset mår inte bra av att vattenångan från pastakoket etc. inte förs bort direkt. Det är inte bra för er två att andas in det matos som kolfilterfläkten inte fångar upp, det är något som i förlängningen kan ge kostnader för samhället i form av sjukvård.H helsingborgbrf skrev:
I reglerna om OVK finns det inga ettor och tvåor. Här är vad Boverket skriver:
https://www.boverket.se/sv/byggande/halsa-och-inomhusmiljo/ventilation/ovk/Byggnadens ägare ska se till att fel och brister som upptäcks vid OVK åtgärdas omgående. Ägaren har ansvaret, även mellan besiktningstillfällena, för att vidta de åtgärder som behövs för att kraven på ventilationssystemet ska vara uppfyllda och för att de underhålls så att deras väsentliga tekniska egenskaper i huvudsak bevaras. Kraven finns i bygglagstiftningen.
Kanske att föreningen åtgärdar ventilationen men ni får betala.H helsingborgbrf skrev:
Moderator
· Stockholm
· 52 376 inlägg
Ventilationen är föreningens ansvarsområde. Om du då har gjort en ombyggnad som påverkar ventilationen så att den inte blir godkänd, så har du gjort åverkan på föreningens ventilation.
Om du inte vidtar rättelse, så kan föreningen begära bostadsrätten förverkad. Det är ev. lite tveksamt om föreningen lyckas med det i rätten, men problemet för dig ligger i att OM föreningen begär bostadsrätten förverkad och vinner i rätten så är det försent att vidta rättelse, bostadsrätten säljs i så fall på auktion.
Det ligger väldigt höga kostnader (Avsevärt mer än ditt kök kostar) för advokater och domstol om det skulle bli fråga om förverkande.
Även om du hade lyckats prata igenom detta som godkänt just nu, så kan det som sagt underkännas i nästa OVK. Då är det kanske inte ens du som äger bostadsrätten. Föreningen kan då bli skadeståndskyldig mot en ny ägare för att köket måste flyttas tillbaka till ursprunglig plats, om inte ventilationen kan ordnas på ett acceptabelt sätt då. Så föreningens inställning är rimlig att de vill ha detta åtgärdat nu.
Om du inte vidtar rättelse, så kan föreningen begära bostadsrätten förverkad. Det är ev. lite tveksamt om föreningen lyckas med det i rätten, men problemet för dig ligger i att OM föreningen begär bostadsrätten förverkad och vinner i rätten så är det försent att vidta rättelse, bostadsrätten säljs i så fall på auktion.
Det ligger väldigt höga kostnader (Avsevärt mer än ditt kök kostar) för advokater och domstol om det skulle bli fråga om förverkande.
Även om du hade lyckats prata igenom detta som godkänt just nu, så kan det som sagt underkännas i nästa OVK. Då är det kanske inte ens du som äger bostadsrätten. Föreningen kan då bli skadeståndskyldig mot en ny ägare för att köket måste flyttas tillbaka till ursprunglig plats, om inte ventilationen kan ordnas på ett acceptabelt sätt då. Så föreningens inställning är rimlig att de vill ha detta åtgärdat nu.
Tack så mycket för snabba svar. Då låter det som att det är enklast att bara fixa.
Den uppenbara lösningen är att dra den tidigare imkanalen vidare till det nya köket, men jag funderar på om man även skulle kunna göra en frånluftskanal rakt ut genom ytterväggen, mha. en fläkt. Är detta något ni också har kunskap om, och om det går?
Tack
Den uppenbara lösningen är att dra den tidigare imkanalen vidare till det nya köket, men jag funderar på om man även skulle kunna göra en frånluftskanal rakt ut genom ytterväggen, mha. en fläkt. Är detta något ni också har kunskap om, och om det går?
Tack
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 909 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 909 inlägg
I grund och botten får du inte alls mecka med ventilationen. Så vill du ändra på ventilationen så krävs styrelsens tillstånd för åtgärden. Eftersom styrelsen är ansvariga att snarast åtgärda nedslagen i OVKn så borde ledamöterna vara mycket behjälpliga med att berätta hur du ska ordna ventilationen på ett tillfredsställande sätt. Det är ju deras ansvar.
I och med att det är mekanisk ventilation (mekanisk frånluftsventilation?) så borde nog styrelsen föreslå att förlänga trumman från det gamla köket till det nya. Den förlängda kanalen måste vara rensbar (kan kräva rensluckor på vägen).
I och med att det är mekanisk ventilation (mekanisk frånluftsventilation?) så borde nog styrelsen föreslå att förlänga trumman från det gamla köket till det nya. Den förlängda kanalen måste vara rensbar (kan kräva rensluckor på vägen).
Tack för hjälpen!
Liknande trådar
-
Frågor om besiktningsprotokoll för husköp
Tak & Vind -
Invikbar dragkrok gick inte igenom besiktningen
Övrigt Off Topic -
Oklarhet om syllar trots besiktning.
Byggmaterial & Byggteknik -
Sparsam besiktningsman renoverar lanthandel i Husdrömmar
Artikelkommentarer -
Vad gör man om man har två motstridiga OVK-besiktningar?
Ventilation