1 571 läst · 6 svar
2k läst
6 svar
Göra om fast anslutning av elelement till vägguttag?
Mitt hus byggdes med direktverkande el, varje rum har ett fast anslutet ellement med 220 v. efter fönsterbyte och installation av L/L-värmepumpar så behövs inte elementen längre, några ska jag behålla som reserv, men de flesta ska jag ta bort och då uppstår frågan, kan jag göra om den fasta anslutningen till vägguttag? Elelementen matas från en egen del av centralen, så om jag bara sätter dit ett vägguttag så blir det två olika säkringar i samma rum vilket känns som olämpligt, men kan man flytta trådarna i centralen så att en säkring matar två olika vägguttag i samma rum? Hela centralen har jordfelsbrytare. Trådarna till befintliga vägguttag och fasta anslutningen går i skilda rör. Finns det något annat sätt att lösa det?
Självklart kommer jag anlita ett certifierad elföretag med kollektivavtal och uppdaterad jämställdhetsplan o.s.v.
Självklart kommer jag anlita ett certifierad elföretag med kollektivavtal och uppdaterad jämställdhetsplan o.s.v.
Två olika säkringar i varje rum är nått man ska sträva efter. Ska man göra om en elementslinga till vanliga uttag krävs det att man vet vad man sysslar med för med en enkel felkoppling kan man få 400V i vägguttaget och därmed förstöra både person och egendom. För även OM elementen är kopplade för 230V har man högst troligt dragit fram alla faserna i elementslingorna. Och det är högst troligt flera olika slingor för värmen.
Så du bör nog anlita en fackman för att fixa till det hela.
Varför är det en fördel med två säkringar i samma rum? jag tänker att det finns en risk för missförstånd, man skruvar ur en säkring, väckarklockan slocknar och så tar man av locket på ett vägguttag med spänning. det är fas, nolla och jord till elementen, ingen tvekan om det!E elmont skrev:Två olika säkringar i varje rum är nått man ska sträva efter. Ska man göra om en elementslinga till vanliga uttag krävs det att man vet vad man sysslar med för med en enkel felkoppling kan man få 400V i vägguttaget och därmed förstöra både person och egendom. För även OM elementen är kopplade för 230V har man högst troligt dragit fram alla faserna i elementslingorna. Och det är högst troligt flera olika slingor för värmen.
Om det blir spänningslöst på ena gruppen så ska det fortfarande finnas en grupp med spänning för att tex en lampa i rummet ska vara möjlig att tända.
Och förlitar man sig på tex en klockradio i ett uttag ska visa om det är spänningslöst i ett annat uttag ska man över huvud taget inte "rota" med strömmen. Ska man jobba med ett uttag så mäter man om det finns spänning i det uttag som man ska jobba med.
OCH det som jag skulle kalla normalt i en värmegrupp är att man drar ut en eller fler grupper med femledare som går runt i slingorna. Och då är det en uppenbar fara, att om man saknar förståelsen gör fel. Att det finns fas,nolla och jord är mycket troligt men det är även troligt att det finns två faser till och eller någon "styrtråd".
Och förlitar man sig på tex en klockradio i ett uttag ska visa om det är spänningslöst i ett annat uttag ska man över huvud taget inte "rota" med strömmen. Ska man jobba med ett uttag så mäter man om det finns spänning i det uttag som man ska jobba med.
OCH det som jag skulle kalla normalt i en värmegrupp är att man drar ut en eller fler grupper med femledare som går runt i slingorna. Och då är det en uppenbar fara, att om man saknar förståelsen gör fel. Att det finns fas,nolla och jord är mycket troligt men det är även troligt att det finns två faser till och eller någon "styrtråd".
Liknande trådar
-
Momsavdrag på byte av tak på näringsfastighet
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Hur vart kan man få info vem som äger tomt fastighet
Arkitekter, Arkitektritat & Extern design -
Fast Elanslutning i område 1
El -
Erbjudande om anslutning av fiber till fastigheten
Juridik -
handdukstork med elanslutning genom väggfäste?
Badrum