12 745 läst · 20 svar
13k läst
20 svar
"Göra om" 400 v till 230v?
Sida 1 av 2
Problemet med att ta en gammal elvärmematning till annat är att den går oftast i en slinga med fler element (som ska vara kvar) än den som ska bort.
Går däremot matningen direkt från centralen bara till just detta element så är det inga problem (fast de gör den somsagt sällan!)
Går däremot matningen direkt från centralen bara till just detta element så är det inga problem (fast de gör den somsagt sällan!)
Och man bör kolla så att nolla är med också i kabeln.
har du ingen nolla så finns det i praktiken inte 240 volt. Nollan är alltså blå och att använda andra kulörer även om de ändå ligger där är inte okej.
andeb>Om du undrade vad man har mellan två faser så är svaret 400 V, och mellan fas och nolla 230 V.
/Kent
/Kent
Det är 400V mellan fas och fas, 230V mellan fas och nolla
Medlem
· Västerbottens län
· 17 914 inlägg
Nollan är mittpunkten mellan de tre faserna. De tre faserna har 120 graders fasförskjutning, de tre faserna är jämnt fördelade över ett varv (360 grader). Beroende hur man kopplar sista transformatorn i eldistributionen så har man möjlighet att ta ut nollan (Y kopplat) Med det system vi har med nolla så kan vi ta ut 230 V enfas för små laster och 230/400 V Trefas för stora belastningar utan att ha dubbla elsystem ( som t.ex. Japan och USA)
Som svar på din fråga så kan man använda trefas på 2 sätt 230 med nolla och 400 V utan nolla. En spis är snällare mot elnätet om den är gjord för 400V då den alltid belastar minst 2 faser med lägre ström än om den är gjord för 230V. En spis för 3-fas 230 V är elektriskt som 3 st kokplattor kopplat till var sitt vägguttag (då på olika faser)
En bra bild över det hela är http://www.fam-oud.nl/~plugsocket/Generator_3phase.html
Protte
Som svar på din fråga så kan man använda trefas på 2 sätt 230 med nolla och 400 V utan nolla. En spis är snällare mot elnätet om den är gjord för 400V då den alltid belastar minst 2 faser med lägre ström än om den är gjord för 230V. En spis för 3-fas 230 V är elektriskt som 3 st kokplattor kopplat till var sitt vägguttag (då på olika faser)
En bra bild över det hela är http://www.fam-oud.nl/~plugsocket/Generator_3phase.html
Protte
I en del fall är det alltså så att nollan "har inte där att göra", för den används inte. Driver du exempelvis motorn i en vedklyv, med 400V, används inte nollan, även om den finns med i sladden och skarvuttaget.
Är det jämn belastning så behövs inte nollan när det är 3fas... enkelt sagt... eller minns jag helt galet nu..... Nollan behövs om det är ojämn belastning.
Näää nu vart jag osäker men kan inte någon av proffsen rätta mig här...
Näää nu vart jag osäker men kan inte någon av proffsen rätta mig här...