Har planerat två spegelskåp från INR till nybyggnationen. Då dessa inte är dimbara från fabrik skulle jag vilja byta ut drivern mot en dimbar sådan som ska styras med plejd. Kan någon tipsa mig om vilken jag ska köpa? Och vilken Plejd ska sitta i? Controller? Om jag inte missförstod INR så var lampan som satt i dimbar.

Fick följande bild på drivern från INR som sitter i skåpen.
LED-drivdon märkt med SLT15-12VF-2s från INR för 220-240VAC på en kartongbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta drivdon ser bra ut, dock något stort och dyrt. Men då det har en inbyggd dimmer kommer den garanterat att fungera med Plejd controller CTR-01 via 1-10V.
https://www.elbutik.se/product.html/hide-a-lite-led-dimtrafo-vstr-2?category_id=15170

Här är ett annat exempel som dimras på primärsidan med en traditionell dimmer vilket gör det med osäkert med val av dimmer. Dessutom klarar detta drivdon bara 10 W.
https://www.elbutik.se/product.html/jolly-md-dimmerkonverter?category_id=15170

Men det är dessa två typer du ska leta efter. Du behöver ju dessutom en som fysiskt får plats.

• Gilla
maximm
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Detta drivdon ser bra ut, dock något stort och dyrt. Men då det har en inbyggd dimmer kommer den garanterat att fungera med Plejd controller CTR-01 via 1-10V.
[länk]

Här är ett annat exempel som dimras på primärsidan med en traditionell dimmer vilket gör det med osäkert med val av dimmer. Dessutom klarar detta drivdon bara 10 W.
[länk]

Men det är dessa två typer du ska leta efter. Du behöver ju dessutom en som fysiskt får plats.
Sant. Jag får helt enkelt invänta skåpen och köpa någon av era rekommendationer på öppet köp och testa.

Vågar jag installera den själv?

tommib
Jag tror att parametern "fysiskt får plats" är den begränsande här. Den drivaren som följer med är verkligen slimmad och jag känner inte till något don som har alla de önskade egenskaperna. Det man kan göra om man verkligen måste dimma skåpsbelysningen är att gömma drivdonet utanför skåpet, t.ex. i en Bigbox eller liknande, och därifrån dra 12V matning till skåpet. Nackdelen med detta är att man måste lösa matning till ett ev skåpsuttag separat.

Om du vågar installera drivdonet själv kan bara du svara på. Det är olagligt för dig att göra det om du inte råkar vara auktoriserad elektriker. Det är det å andra sidan att koppla in skåpet överhuvudtaget med medföljande don också.

• Gilla
maximm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.