Hej alla kunniga i ämnet! Ni är verkligen en källa till trygghet för en novis!

Jag har en kolonistuga sedan ett par år som varit sorgligt eftersatt vad gäller själva tomten. Grönsakslanden, häckarna och ett par rabatter har jag fått ordning på men det finns inga egentliga gångar mellan landen och de återstående gräsfläckarna. Det finns även partier som är helt övervuxna av kirskål. Min plan är att gräva ut för grusgångar och även grusa runt stugan innanför takfoten samt på ställen där det ändå inte ska växa något, dvs där kirskålen omger partier där vi ändå inte har någon ambition att odla. Jag har kollat på nätet och där anbefalles att man ska grunda med markduk, sen makadam som ska vibreras ner med en s k ”padda” innan själva slitlagret läggs på. Jag har två frågor egentligen: behövs det ”paddas” ner när det handlar om en grusgång som bara kommer beträdas av en person åt gången? Samt vilken storlek på makadam respektive grus rekommenderar ni? Jag vill gärna ha s k gårdsgrus med små runda stenar i olika färger,, vad ska jag då beställa? Det kallas en massa olika namn beroende på vilken sajt man kollar på. Jag eftersträvar en klassisk grusgång helt enkelt.

B
Ska man göra en väg känns det väl rimligt att bygga upp i lager och padda. Men jag vet ingen som gjort det på en enkel gångstig känns överdrivet.

Gräv ur, lägg markduk, fyll på med grus skulle jag säga.

Naturgrus rör sig en del, till skillnad från krossade massor. Men om du bara ska gå på det ser jag ingen anledning att padda.

Prova att beställa naturgrus. Du kan ju snegla på sortiment hemma hos t.ex. större trädgårdsföretag för att få rätt fraktion osv.

Har du funderat på stepping stone? (Tappat bort svenska ordet). Väldigt enkelt och underhållsfritt. Finns ofta en del på blocket till bra pris om man har tur

Tack för informationen. Jag vill nog köra ”all in” med bärlager och grus. Jag vill att det ska hålla. När vi gräver bort för gångarna och runt stugan själva så vill jag inte behöva göra om allt.

R Renoveringstjejen skrev:
Hej alla kunniga i ämnet! Ni är verkligen en källa till trygghet för en novis!

Jag har en kolonistuga sedan ett par år som varit sorgligt eftersatt vad gäller själva tomten. Grönsakslanden, häckarna och ett par rabatter har jag fått ordning på men det finns inga egentliga gångar mellan landen och de återstående gräsfläckarna. Det finns även partier som är helt övervuxna av kirskål. Min plan är att gräva ut för grusgångar och även grusa runt stugan innanför takfoten samt på ställen där det ändå inte ska växa något, dvs där kirskålen omger partier där vi ändå inte har någon ambition att odla. Jag har kollat på nätet och där anbefalles att man ska grunda med markduk, sen makadam som ska vibreras ner med en s k ”padda” innan själva slitlagret läggs på. Jag har två frågor egentligen: behövs det ”paddas” ner när det handlar om en grusgång som bara kommer beträdas av en person åt gången? Samt vilken storlek på makadam respektive grus rekommenderar ni? Jag vill gärna ha s k gårdsgrus med små runda stenar i olika färger,, vad ska jag då beställa? Det kallas en massa olika namn beroende på vilken sajt man kollar på. Jag eftersträvar en klassisk grusgång helt enkelt.
Till ytan använder man traditionellt ärtsingel 8/12 om man vill ha runda stenar som är behagliga att gå barfota på och som med fördel krattas på lördag eftermiddagen när man gör helg.
Som underlag skulle jag välja bärlager förslagsvis 0/32 då grövre är svårt att hantera utan maskiner.

Claes Sörmland
Ska det inte köras tunga saker på gångarna utan de är för vanlig gångtrafik och nån skottkäraa så behöver man inte överdriva med bärlagret.

Det räcker med kanske 8-10 cm 0-18 mm makadam, s. k. väggrus. Har man gott om tid så kan man strunta i paddan. Man gräver då bort matjordslagret (grässvålen) och lägger ut ett jämnt lager med 0-18. Sen trampar man noga till det. Vinterns regn kommer att packa det.

I vår så kan man lägga ut t ex ett tunt lager ärtsingel. Eller om man vill ha sandgångar, natursand 0-8 mm.

Markduk kan vara lämpligt för på lera. Dess syfte är att hindra att bärlagret över tid äts upp av leran. Har man morän i trädgården eller sand fyller markduk ingen som helst funktion och gör mer skada än nytta. Den försvårar storligen framtida grävning eller igenläggning av gångarna.

Väcker liv i tråden igen eftersom sjukdom ändrat planerna. Nu ser det ut som att själva urgrävningen kommer ske i höst medans leverans och läggning av grus kommer ske i feb-mars. Och jag börjar vackla om jag mäktar med två typer av stenmaterial. Finns det något material som man kan använda alltigenom men som ändå är ”trevligt” att gå på och estetiskt?

Väggrus 0/18, vill ha en 'finare' yta är väggrus än bra början som senare kan kompletteras med ärtsingel eller 0/4 stenmjöl på ytan för ett ännu prydligare slutresultat.

Trist att lägga markduk i en koloniträdgård 🤔.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.