Den lutande tomten har ett existerande gästhus/garage ganska nära vattnet som är ganska fult.
Det är säkert krångligt att få till ett högre hus men jag undrar om man kan istället sänka marken?

Har knåpat ihop en liten illustration hur jag tänker. Det är både genomskärning och översikt. Hoppas det framgår vad jag är ute efter. :)

• Illustration av lutande tomt med "Idag"- och "Alternativ"-layout, inkluderar byggnad nära vatten och nivåändringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det för typ av grund?

Jordgrund.

Ska förtydliga att jag alltså vill riva det existerande huset och ersätta med ett nytt. Frågan är då om jag kan bygga ett högre hus genom att ha ett lägre golv. Då höjs ju inte taket.

Ja, det är bara att gräva ur och mura upp en grund/vägg på baksidan och långsidorna enligt konstens alla regler.

useless useless skrev:
Ja, det är bara att gräva ur och mura upp en grund/vägg på baksidan och långsidorna enligt konstens alla regler.
Så länge taket behåller samma höjd så kan man alltså utöka huset på det här sättet? Intressant.

Gäller detta även Attefallshusens krav på max 4 meter till taknock? Att man gör den 4 meter mellan mark och tak men på en sida (liknandes huset i illustrationen) blir högre?

Du lär behöva rivningslov och sedan en massa kontakt med byggkontoret för det nya bygget så då lär du få veta.

Protte

G GenJackRipper skrev:
Gäller detta även Attefallshusens krav på max 4 meter till taknock? Att man gör den 4 meter mellan mark och tak men på en sida (liknandes huset i illustrationen) blir högre?
Ja. Du får även göra en källarvåning under mark.

Men, som sagt var, förutom att lösa de tekniska frågorna så behöver du tillstånd från kommunen om du ska riva eller ändra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.