1 417 läst · 6 svar
1k läst
6 svar
Göra gästhus högre utan att höja taket, istället sänka golvet? (illustration i tråden)
Den lutande tomten har ett existerande gästhus/garage ganska nära vattnet som är ganska fult.
Det är säkert krångligt att få till ett högre hus men jag undrar om man kan istället sänka marken?
Har knåpat ihop en liten illustration hur jag tänker. Det är både genomskärning och översikt. Hoppas det framgår vad jag är ute efter.
Det är säkert krångligt att få till ett högre hus men jag undrar om man kan istället sänka marken?
Har knåpat ihop en liten illustration hur jag tänker. Det är både genomskärning och översikt. Hoppas det framgår vad jag är ute efter.
Jordgrund.
Ska förtydliga att jag alltså vill riva det existerande huset och ersätta med ett nytt. Frågan är då om jag kan bygga ett högre hus genom att ha ett lägre golv. Då höjs ju inte taket.
Ska förtydliga att jag alltså vill riva det existerande huset och ersätta med ett nytt. Frågan är då om jag kan bygga ett högre hus genom att ha ett lägre golv. Då höjs ju inte taket.
Så länge taket behåller samma höjd så kan man alltså utöka huset på det här sättet? Intressant.useless skrev:
Gäller detta även Attefallshusens krav på max 4 meter till taknock? Att man gör den 4 meter mellan mark och tak men på en sida (liknandes huset i illustrationen) blir högre?
Medlem
· Västerbottens län
· 17 887 inlägg
Du lär behöva rivningslov och sedan en massa kontakt med byggkontoret för det nya bygget så då lär du få veta.
Protte
Protte
Ja. Du får även göra en källarvåning under mark.G GenJackRipper skrev:
Men, som sagt var, förutom att lösa de tekniska frågorna så behöver du tillstånd från kommunen om du ska riva eller ändra.
Liknande trådar
-
Gammal kallvind utan råspont mm
Tak & Vind -
Duschvägg högre än 200 cm?
Badrum -
Håller det att måla ett lackat trägolv utan slip?
Färg, Måla & Tapetsera -
Kan man köpa ett gästhus på dotterns tomt utan egen tomt?
Juridik -
Kyla utan avfuktning. Hur upplever man den högre luftfuktigheten vid vamare väder?
Teknik