Hej, Jag skulle behöva göra egen förlängningssladd till 4 högtalare som har ojordade Europa kontakter. (Sonos) som ska kopplas in i en stuga med solel och elaggregat. (Finns inga uttag i rummen utan det måste kopplas till en förgreningsdosa).

Är det bästa sättet att göra 4 jordade 3g 1,5mm2 förlängningssladdar med jordade uttag och sedan ansluta högtalarnas EU kontakter till dem, eller ska jag köpa "EU hane och honor" och 2 ledare 0,75mm2 kabel till dessa att förlänga med och sedan koppla in i förgreningsdosan?

Får jag klamra dessa på vägg?
Finns det någon maxlängd på en sådan här förlängning?

Tack för svar.

Varför inte göra en korrekt fast installation så att orginalsladden räcker?

Men som svar på dina frågor:

Nej.
Inget svar då nummer 1 ej är tillåtet.

Eller köpa färdiga sladdar ex https://www.elgiganten.se/product/l...n-natkabel-sonos-play3-play5-playbar-vit-5-0m

Går nog hitta billigare obrandad, sen är det väl tveksamt om det är OK att klamra dem dock, men hur som snyggast att dra fast installation så långt som möjligt.

Det här är väl typexemplet där folk gör dåliga och icke godkända installationer som de tror de får göra, för att de vet om att de inte får göra de korrekta fasta installationerna.

• Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
U Swetox skrev:
Varför inte bara köpa sånna här?

[länk]

Och sen kabellister i plast
Dedär ser ju bra ut. Får man koppla ihop flera sånna för att göra dem längre?
Kan man inte köpa sladd och de kontakterna och göra egna efter den längd jag behöver? Eller är inte det tillåtet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.