Har rivit bort hälften av altanen och ska nu byta reglar och lägga ny trall på delen som ska vara kvar. Blir ju lite högt så vi vill ha ett steg ner.
Tänker mig att det enklaste sättet är att byta till grövre skruvreglar och sen fästa en till regel i den som sen sticker ut för steget med spikplåt eller liknande.
Mer kostnadseffektivt är väl att bara ersätta reglarna med lika 95x45 som är där idag och bygga en fristående "låda" som trappsteg antar jag.
Bifogar en bild då min förklaring säkert lämnar en del att önska. Även en bild på hur det ser ut nu. Reglarna ska som sagt ersättas med nya, inte och yttre bärlina behåller jag då de är i bra skick.
Tänker mig att det enklaste sättet är att byta till grövre skruvreglar och sen fästa en till regel i den som sen sticker ut för steget med spikplåt eller liknande.
Mer kostnadseffektivt är väl att bara ersätta reglarna med lika 95x45 som är där idag och bygga en fristående "låda" som trappsteg antar jag.
Bifogar en bild då min förklaring säkert lämnar en del att önska. Även en bild på hur det ser ut nu. Reglarna ska som sagt ersättas med nya, inte och yttre bärlina behåller jag då de är i bra skick.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Jag har ett steg mellan plintarna på två ställen på bägge trädäcken (var sida huset) med bara två rejält tjocka plankor fäst i trädäcket och marken. Där vi går mest byts de lätt efter ca 12 år då de börjat ruttna. Hade du tänkt dig ha trappsteg hela vägen? Det visade sig att mina 5 barnbarn som fötts efter att huset byggdes aldrig fallit över kanten. När de börjat gå lärde de sig själva att försiktigt hålla i stolpen när de tog sig ner.
"Fallhöjden" är 20 cm mot gräsmattan.
"Fallhöjden" är 20 cm mot gräsmattan.
boschkenta
Verktygstokig
· Västra Götaland
· 421 inlägg
boschkenta
Verktygstokig
- Västra Götaland
- 421 inlägg
Så som du ritat har jag gjort på en bredare trappa, fast jag körde med spillbitar av reglar istället för spikplåt. Så länge det finns stöd i änden är det inga problem jag tog reglar som motsvarade min steghöjd för att göra det enkelt, i mitt fall 170mm. Snabbt och lätt!
Låter kanon! Hur långt ska man gå in på regeln för det ska bli tillräckligt stabilt tror du? Tänker mig att så länge man går in minst 2ggr längre än trappsteget är djupt och fäster med spikplåt/spillbit längst in och ut under regeln borde det duga.
boschkenta
Verktygstokig
· Västra Götaland
· 421 inlägg
boschkenta
Verktygstokig
- Västra Götaland
- 421 inlägg
Om det ska hänga i luften är 2ggr så långt in nog ett bra riktmärke. Jag satte bara en 20cm in ungefär då jag hade stolp och markspjut längre ut (min var flera steg). Sitter som berget. Så ska du lägga den rakt ut på platta behöver du nog inte gå så långt in, baserat på min erfarenhet iaf!T TriNitro skrev:
Finns färdiga vangstycken att köpa. Jag hade lite långt emellan dessa tidigare så när det var dags att byta trallen på stegen så kompletterade jag med flera vangstycken.T TriNitro skrev:Har rivit bort hälften av altanen och ska nu byta reglar och lägga ny trall på delen som ska vara kvar. Blir ju lite högt så vi vill ha ett steg ner.
[bild]
[bild]
Jag fäste upp mitt trappsteg i bärlinan med ett gäng stående reglar, och i ytterkant vilar trappsteget på stenar, även där ett par reglar som får agera ben, med tjärpapp mellan virke och sten.
Här är ett par bilder.
Här är ett par bilder.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag har en altan som är 25-30 cm över marken. Det att behålla hela höjden (eller åtminstone typ 25cm) på hela/delar av altanen skapar en trevlig kant att sitta på. 25cm är ganska lagom att sitta på, men inte så högt att man inte kan kliva ner där om man vil. Lägger med den enda bild jag hittar på detta.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 375 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 375 inlägg
Håller helt med ovanstående, vi har en soffa, fåtöljer och stolar på altanen men ändå sits det mest bara rakt på kanten. (Ungefär 25cm)
https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-har-ni-gjort-med-era-hus-idag.167378/post-4831356
https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-har-ni-gjort-med-era-hus-idag.167378/post-4831356
Redigerat:
Liknande trådar
-
Kan jag bygga altan med golvbjälks-överhäng mot både långsida & gavel?
Altan & Uteplats -
Flytande altan - hur packa makadam längs kanterna
Altan & Uteplats -
Tips på trappsteg vid altan
Altan & Uteplats -
rabatt längs den inglasade altanen - skiva mellan jord och altan?
Altan & Uteplats -
Sätta plattor längs altan och gräsmatta
Altan & Uteplats