Hej,
Jag är i behov av pärlspont i ca 75 mm täckande bredd, vilket inte ingår i standardsortimenten men det går såklart få upphyvlat hos snickerier.

Men jag funderar på om det går att göra det själv, har alla verktyg som jag tror krävs,
-bordsåg, planhyvel, fräsbord/handöverfräs
Och sen komplettera med frässtål t.ex.
https://swedendro-tools.se/se/produ...rlspontfrasar/parlspontfras-r3-l21-d23-cobolt

Virket skulle i så fall kunna vara t.ex. råspont som där jag kapar fjädern och sen fräser pärlan + fjädern för att få rätt dimension https://www.byggmax.se/17x95-råspont-p08217095
Största problemet är väl om den är allt för dålig kvalitet, men det går ju vara selektiv på brädgården.

Det rör sig om cirka 22 kvm.
I min huvud låter det genomförbart, men samtidigt rädd att det är svårt att få ett bra resultat.
Mätband visar bredden på en pärlspontspanel monterad på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klart att det går, har man bara tiden så.
Har du ingen med eget sågverk i närheten?
Då kan du köpa närmsta dimension och få bättre kvalitet, men då får du fräsa både not och fjäder.
Även ytterpanel 22x95 skulle fungera att utgå ifrån

Nej inget sågverk vad jag känner till iallafall. Får åka och kolla på brädgården hur illa det är ställt.

• Gilla
Riehuva naapuri
  • Laddar…
Är du i närheten av Uppland så finns en såg/hyvel i Alunda son har massor av färdiga stål men också gör nya efter förlaga.

Jag har ingen anknytning till företaget.

Inte i närheten men finns lite lokala hyvlerier jag ska höra med för att få en prisbild. Eftersom det bara är pärlspont så tänker jag att det inte är några konstiga profiler som behövs. Skiljer det för lite så kan jag ju inte motivera varken investering i frässtål eller tiden. Men samtidigt att hade det varit roligt att göra det själv.

• Gilla
leifberggren
  • Laddar…
V VLJ skrev:
Inte i närheten men finns lite lokala hyvlerier jag ska höra med för att få en prisbild. Eftersom det bara är pärlspont så tänker jag att det inte är några konstiga profiler som behövs. Skiljer det för lite så kan jag ju inte motivera varken investering i frässtål eller tiden. Men samtidigt att hade det varit roligt att göra det själv.
Ja fasiken vad mycket man köpt eller gjort genom åren på kontot för roligheter.
Bara för att man kan och vill.
I min värld är det bara positivt 👍

• Gilla
janusz_w och 2 till
  • Laddar…
Experimenterat med att fräsa ner Byggmax-pärlspont till rätt mått. Problemet är att nedersidan av noten försvinner, så riskt att den inte håller ihop bra i skarven

En fräst Byggmax-pärlspontbräda på ett bord, visande försvunnen del av notens nedersida som kan påverka skarvens hållbarhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
Klart som fan du ska göra det själv. Är väll skit samma om det tar lite tid och är lite omständigt. Kul projekt.

C
V VLJ skrev:
Problemet är att nedersidan av noten försvinner, så riskt att den inte håller ihop bra i skarven
Ja, nä, det där blir ju inte bra. Ser ut att vara lite klen tjocklek också...
Tänker också sågverk som kan hyvla, så att du kan få utvalt virke.

V VLJ skrev:
Experimenterat med att fräsa ner Byggmax-pärlspont till rätt mått. Problemet är att nedersidan av noten försvinner, så riskt att den inte håller ihop bra i skarven

[bild]
Det skulle gå att limma på en remsa tunn plyfa eller nåt liknande på baksidan, Då blir noten hel igen.

Alltid kul att göra själv om tid finns!

Tänk på att man oftast byggde med olika bredd på panelen förr typ 70, 80, 90 och blandade så beroende på ålder på huset skulle jag mer se det som en fördel att bygga med anda dimensioner, blir ju mer levande… men såklart svårt att matcha om det är tanken..

Har både köpt från såg och byggmax, klart fördelaktigt att använda en tjockare panel om underlaget är ojämnt, den tunna byggmax-panelen rör sig ganska mycket och blir inte så stabil om det behövs.

Lycka till!

Ja, det handlar om att vi ska sätta 80 mm i taket för att den gamla dom sitter under gipsen är av den bredden.
Men nu har jag fått offert på 44 kr lpm från ett lokalt hyvleri så kommer nog landa på det i slutändan ändå. Tiden det tar att göra själv är inte problemet men om jag inte får tag på vettigt virke till bra pris så är det svårt att motivera arbetsinsatsen.

• Gilla
Brotorpet
  • Laddar…
Så 30kr löpmetern från sekelskifte.

Ja men fel mått tyvärr, den har ju 65 mm täckande istället för 75 mm.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.