Hej,
Jag är i behov av pärlspont i ca 75 mm täckande bredd, vilket inte ingår i standardsortimenten men det går såklart få upphyvlat hos snickerier.
Men jag funderar på om det går att göra det själv, har alla verktyg som jag tror krävs,
-bordsåg, planhyvel, fräsbord/handöverfräs
Och sen komplettera med frässtål t.ex.
https://swedendro-tools.se/se/produ...rlspontfrasar/parlspontfras-r3-l21-d23-cobolt
Virket skulle i så fall kunna vara t.ex. råspont som där jag kapar fjädern och sen fräser pärlan + fjädern för att få rätt dimension https://www.byggmax.se/17x95-råspont-p08217095
Största problemet är väl om den är allt för dålig kvalitet, men det går ju vara selektiv på brädgården.
Det rör sig om cirka 22 kvm.
I min huvud låter det genomförbart, men samtidigt rädd att det är svårt att få ett bra resultat.
Jag är i behov av pärlspont i ca 75 mm täckande bredd, vilket inte ingår i standardsortimenten men det går såklart få upphyvlat hos snickerier.
Men jag funderar på om det går att göra det själv, har alla verktyg som jag tror krävs,
-bordsåg, planhyvel, fräsbord/handöverfräs
Och sen komplettera med frässtål t.ex.
https://swedendro-tools.se/se/produ...rlspontfrasar/parlspontfras-r3-l21-d23-cobolt
Virket skulle i så fall kunna vara t.ex. råspont som där jag kapar fjädern och sen fräser pärlan + fjädern för att få rätt dimension https://www.byggmax.se/17x95-råspont-p08217095
Största problemet är väl om den är allt för dålig kvalitet, men det går ju vara selektiv på brädgården.
Det rör sig om cirka 22 kvm.
I min huvud låter det genomförbart, men samtidigt rädd att det är svårt att få ett bra resultat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klart att det går, har man bara tiden så.
Har du ingen med eget sågverk i närheten?
Då kan du köpa närmsta dimension och få bättre kvalitet, men då får du fräsa både not och fjäder.
Även ytterpanel 22x95 skulle fungera att utgå ifrån
Har du ingen med eget sågverk i närheten?
Då kan du köpa närmsta dimension och få bättre kvalitet, men då får du fräsa både not och fjäder.
Även ytterpanel 22x95 skulle fungera att utgå ifrån
Inte i närheten men finns lite lokala hyvlerier jag ska höra med för att få en prisbild. Eftersom det bara är pärlspont så tänker jag att det inte är några konstiga profiler som behövs. Skiljer det för lite så kan jag ju inte motivera varken investering i frässtål eller tiden. Men samtidigt att hade det varit roligt att göra det själv.
Ja fasiken vad mycket man köpt eller gjort genom åren på kontot för roligheter.V VLJ skrev:Inte i närheten men finns lite lokala hyvlerier jag ska höra med för att få en prisbild. Eftersom det bara är pärlspont så tänker jag att det inte är några konstiga profiler som behövs. Skiljer det för lite så kan jag ju inte motivera varken investering i frässtål eller tiden. Men samtidigt att hade det varit roligt att göra det själv.
Bara för att man kan och vill.
I min värld är det bara positivt 👍
Klart som fan du ska göra det själv. Är väll skit samma om det tar lite tid och är lite omständigt. Kul projekt.
Alltid kul att göra själv om tid finns!
Tänk på att man oftast byggde med olika bredd på panelen förr typ 70, 80, 90 och blandade så beroende på ålder på huset skulle jag mer se det som en fördel att bygga med anda dimensioner, blir ju mer levande… men såklart svårt att matcha om det är tanken..
Har både köpt från såg och byggmax, klart fördelaktigt att använda en tjockare panel om underlaget är ojämnt, den tunna byggmax-panelen rör sig ganska mycket och blir inte så stabil om det behövs.
Lycka till!
Tänk på att man oftast byggde med olika bredd på panelen förr typ 70, 80, 90 och blandade så beroende på ålder på huset skulle jag mer se det som en fördel att bygga med anda dimensioner, blir ju mer levande… men såklart svårt att matcha om det är tanken..
Har både köpt från såg och byggmax, klart fördelaktigt att använda en tjockare panel om underlaget är ojämnt, den tunna byggmax-panelen rör sig ganska mycket och blir inte så stabil om det behövs.
Lycka till!
Ja, det handlar om att vi ska sätta 80 mm i taket för att den gamla dom sitter under gipsen är av den bredden.
Men nu har jag fått offert på 44 kr lpm från ett lokalt hyvleri så kommer nog landa på det i slutändan ändå. Tiden det tar att göra själv är inte problemet men om jag inte får tag på vettigt virke till bra pris så är det svårt att motivera arbetsinsatsen.
Men nu har jag fått offert på 44 kr lpm från ett lokalt hyvleri så kommer nog landa på det i slutändan ändå. Tiden det tar att göra själv är inte problemet men om jag inte får tag på vettigt virke till bra pris så är det svårt att motivera arbetsinsatsen.
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 160 inlägg
Så 30kr löpmetern från sekelskifte.