Hej, jag håller på med att bygga in garderober och dom kommer precis i kanten av dörrfodret till badrumsdörren vilket inte är så snyggt. Det optimala vore att minska badrumsdörren lite (den är onödigt bred, 90cm) har försökt kolla upp lite regler osv på minsta dörrmått (bor på bottenvåning så kan vara så att de behöver vara handikappsanpassat) men blir inte riktigt klok på det.
Nu tänker jag att jag ändå ska minska dörren ett par centimeter. Det är stambyte om 2-3 år och kan göra om dörren då igen om de skulöe va några problem. Fördelen med en mindre dörr är också att jag ev får in en smal toppmatad tvättmaskin innanför dörren i badrummet då.
Hur går jag enklast tillväga för att minska dörren? Tänkte om man bara kan bygga på karmen lite i vänstra sidan på något smart sätt. Nån som har tips/förslag?
(Garderoberna ska centreras så de är i mitten)
Nu tänker jag att jag ändå ska minska dörren ett par centimeter. Det är stambyte om 2-3 år och kan göra om dörren då igen om de skulöe va några problem. Fördelen med en mindre dörr är också att jag ev får in en smal toppmatad tvättmaskin innanför dörren i badrummet då.
Hur går jag enklast tillväga för att minska dörren? Tänkte om man bara kan bygga på karmen lite i vänstra sidan på något smart sätt. Nån som har tips/förslag?
Att smalna av en dörr är inte så lätt. Men är det en gedigen trädörr kan det gå. Nyare dörrar brukar bara ha ett tunt listverk och sedan "papp" - så dom är svåra att bygga omS sarah.a skrev:Hej, jag håller på med att bygga in garderober och dom kommer precis i kanten av dörrfodret till badrumsdörren vilket inte är så snyggt. Det optimala vore att minska badrumsdörren lite (den är onödigt bred, 90cm) har försökt kolla upp lite regler osv på minsta dörrmått (bor på bottenvåning så kan vara så att de behöver vara handikappsanpassat) men blir inte riktigt klok på det.
Men du får isf såga av en bit av dörren på sidan, förslagsvis gångjärnssidan efterosm det är svårt att flytta trycke och lås utan att det syns sen. Sedan fräsa ut för gångjärn och montera tillbaka det. Och sen modifera dörrkarmen så den matchar. Det kluriga är väl sen att väga in allt så allt blirrakt och snyggt.
Ett rejält jobb lär det bli.
Mycket enklare är väl att köpa en ny innerdörr (inkl karmset). Borde gå att få för max ett par tusenlappar.
För att uppfylla regelverket för tillgänglighet så måste dörrhålet vara 760 mm invändigt för att tillåta att en rullstol eller rollator kan komma igenom.
Sen är tipset ovan rätt bra. Det är minst jobb att minska dörren på gångjärnssidan och ska du minska karmens bredd skulle jag ta ner karmen och korta av överstycke och tröskel om du inte köper dig fri från problemet om du kan hitta en dörr med karm som passar.
Sen är tipset ovan rätt bra. Det är minst jobb att minska dörren på gångjärnssidan och ska du minska karmens bredd skulle jag ta ner karmen och korta av överstycke och tröskel om du inte köper dig fri från problemet om du kan hitta en dörr med karm som passar.
Hur har du tänkt angående tätskiktet i badrummet?S sarah.a skrev:Hej, jag håller på med att bygga in garderober och dom kommer precis i kanten av dörrfodret till badrumsdörren vilket inte är så snyggt. Det optimala vore att minska badrumsdörren lite (den är onödigt bred, 90cm) har försökt kolla upp lite regler osv på minsta dörrmått (bor på bottenvåning så kan vara så att de behöver vara handikappsanpassat) men blir inte riktigt klok på det.
Det lär ju gå fram till dagens dörrkarm för att se till att vatten inte kan komma in i väggen.
I och med att de inte är så mycket jag behöver minska dörren så tänker jag typ bredare foder eller ngt liknande. Ska inte förstöra gamla tätskiktet.BirgitS skrev:
Klicka här för att svara