Är det okej för mig att utföra själv hål i väggen bakom TV och sedan göra ett till hål bakom tv bänken sedan föra sladd i väggen som är gips.

Det jag tänkte var att köpa https://www.clasohlson.com/se/Kabel-EXQ-Light-3G1,5/Pr490426005 för att ha i väggen och koppla ihop med https://www.kjell.com/se/sortiment/...gkontakter/platt-stickpropp-jordad-vit-p39916 samt https://www.clasohlson.com/se/3-vägs-grenuttag-utan-kabel/32-7225 som jag sedan kopplar TV till.

Om jag INTE får göra detta själv finns det något annat jag kan göra för att slippa synliga sladdar och kabelkanaler.
 
tommib
Nej. Du får inte använda den kabeln för att bygga en skarvsladd. Till det används en annan typ av kabel (t.ex. RKK). En skarvsladd får i gengäld inte vara inbyggd så att det krävs verktyg för att få loss den. Du kan alltså inte lagligt (eller på något bra sätt i övrigt) göra bara ett litet hål.

En vedertagen lösning är att bygga in en platt ventilationskanal i väggen. Därefter sätter man antingen övergångar till rund kanal eller bara borrar sig igenom den. En ordinär skarvsladd, eller för den delen TVns anslutningssladd, kan sedan dras igenom kanalen. Du kan också dra HDMI i samma kanal.

Lämpliga kanaler finns på t.ex. Biltema.

OBS att detta inte är lämpligt att göra i en yttervägg.
 
menar du att jag får ha ventilationskanalen i väggen så den inte blir synlig utifrån?

kan man inte göra ett lite större hål i väggen och trä in en VP eller flex rör i väggen som man kör TV sladden igenom? det känns lite enklare att göra ett hål som går att lappa igen senare när man flyttar ur Lgh
 
Hej!

När jag renoverade i vårt vardagsrum gjorde jag ett 80mm hål med en hålsåg där TVn skulle sitta och ett likadant hål i TV-bänken. Jag kunde enkelt föra in medföljande strömkabel, ethernet samt HDMI genom hålet.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
L Likan skrev:
Hej!

När jag renoverade i vårt vardagsrum gjorde jag ett 80mm hål med en hålsåg där TVn skulle sitta och ett likadant hål i TV-bänken. Jag kunde enkelt föra in medföljande strömkabel, ethernet samt HDMI genom hålet.
Det är exakt så jag ville egentligen göra sedan kan man använda nå schyst täcklock för att fina till det. Men jag har läst/ hört att man ej får göra så. Jag vill inte ha något strul med försäkringabolaget i framtiden OM nu något händer.
 
Jag behöver inget täcklock, ser inget av det ändå. Tänkte jag skulle sätta HDMI-uttag men tyckte det var overkill.

Är det strömsladden som skulle vara problemet i väggen?
Kan du länka?
 
Generellt är det så att all fast installation av el måste göras av elektriker. Och är då sladden löstagbar utan verktyg är det inte en fast installation.

Gör hålet så stort att du får igenom ett vanligt grenuttag. 50mm hål borde räcka
 
Likan, helt ärligt så har jag inte läst någonstans om det är okej eller inte förutom på diverse forum samt från kollega. enligt kollegan så sa han att man får fräsa på väggen men inte i väggen då det klassas som fast installation enligt elektrikern han hade hos sig.

ena sidan som jag läste på var https://www.sweclockers.com/forum/trad/1484658-dra-stromkabel-till-skarm-genom-vaggen

men om det är helt fel så blir bara jag super glad å kan göra jobbet själv då det inte tar mer än några minuter att göra två hål i en gipsvägg :)

har inga problem med att göra stora hål i väggen så hela armen får plats det syns ändå inte då TV kommer täcka hela väggen :)
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
tommib
Det som definierar vad du får göra själv vad gäller el är ELSÄK-FS 2017:2, 3 kap 1§ som innehåller undantagen från att allt är förbjudet. Enkelt uttryckt innebär det att du får byta normala uttag/strömbrytare samt fast installerade lampor i torra rum. Detta innebär alltså inte att du får nyinstallera något alls.

Som sagt tidigare så är problemet med en flexslang i väggen att du inte kan få igenom kontakten. Om det krävs verktyg är det en fast installation och således njet. Dessutom är det kass att lägga t.ex. RKK anslutningskablar fast i väggen.

Om du ska göra detta själv ändå, läs på och gör en riktig installation.

Bästa tipset är dock tidigare nämnda biltemakanaler, som då fälls in i väggen så att det enda som syns är två 110 mm hål.
 
Varför behöver du en grendosa bakom skärmen om det bara är en elanslutning (till skärmen)?

Eller är det fler produkter som behöver el vid skärmen?
 
Hemma har jag borrat ett 70-hål bakom TV-bänken och ett likadant bakom TV:n ca: 50 cm upp. Där finns utan problem plats för en HDMI-kabel och strömsladd (+ många fler om det behövs) till TV:n.
Allt är demonterbart utan verktyg så jag förstår inte varför det inte skulle vara ok. Om jag av någon anledning skulle vilja ta bort hålen senare lagar jag dem och målar över, alternativt sätter två renoveringsdosor och doslock om jag är lat.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.