Hjälp! Vi håller på och renoverar och mitt på väggen i hallen sitter denna otroligt fula internetutrustning. Jag vet knappt vad det är jag tittar på men sambon påstår att man behöver koppla en router till utrustningen för att få internet i lägenheten. Vi kan ”beställa hem” en tekniker från Telia som kan flytta på utrustningen, och min fråga till er är därför hur ni hade gömt eländet på bästa sätt? Kan man bygga in utrustningen i en garderob? Och koppla en förstärkare? Hur hade ni löst problemet hemma hos er?
 
  • Internetutrustning monterad på väggen i en hall, med sladdar anslutna. Vägguttag och hål i väggen syns, samt renoveringsmaterial täckt av en grön presenning på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dra en kabelkanal från fiberomvandlaren till valfritt ställe där ni har tex en wifi-router, kör kabel cat 6 i denna, funkar även med gammal 5e det kvittar. Hålet i väggen till vänster i bild antar jag inte har med detta att göra alls, det få ni fixa på något sätt.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Dra en kabelkanal från fiberomvandlaren till valfritt ställe där ni har tex en wifi-router, kör kabel cat 6 i denna, funkar även med gammal 5e det kvittar. Hålet i väggen till vänster i bild antar jag inte har med detta att göra alls, det få ni fixa på något sätt.
Lådan till höger på bilden är nog själva Fiber-uttaget och den ska du inte försöka flytta själv. Den vänstra är en switch som troligtvis är det leverantören kallar för media omvandlare eller liknande.
Den kan du absolut flytta på och sätta i en garderob eller liknande. Du behöver dock skaffa en längre fiberkabel från uttaget till switchen. På bilden ser det ut att vara en SC kabel men du kan alltid ta den gamla kabeln till en butik och be om en lila dan, fast längre. Var dock försiktig när du drar fiberkablar då de inte får böjas för mycket (tänk att du som max kan linda den runt en snusdosa).
Om du inte vill/kan flytta grejorna så kan du alltid ställa ett skåp framför. Jag köpte en Billy på Ikea och sågade ut lagom mycket i bakstycket. Fu kar prima!
 
  • Älska
spikplanka
  • Laddar…
Folk är säkert olika känsliga för dessa installationer, hos oss finns detta i källaren och helt ointressant estetiskt - det är installerat på en bit källarvägg där allt dylikt inryms enkelt och utan estetiska bekymmer

Men fibern kommer in i en mediaomvandlare - fiberdosa, visst man kan flytta detta med litet längre fiberkabel in i något skåp etc, därefter typiskt en wifi-router. Så visst det går säkert att få en litet mera estetiskt tilltalande lösning om man tycker det är värt att lägga energi på.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Unikt namn
Den högra lådan är inkommande fiberkontakt.
Den kan vara lite dyr att flytta då det behövs en speciell maskin att svetsa/skarva kabeln bakom.

I den vänstra lådan sitter saken som omvandlar fiberoptisk signsl till vanligt (koppar)nätverk. Det är i den du kopplar din router.

Fiberkabeln som sitter mellan dessa lådor är utbytbar till en längre variant, så du kan själv flytta hela den vänstra lådan till en plats där den syns mindre. Den behöver dock ström, så förslagsvis bredvid routern.

Det är troligen någon variant av denna kabel som sitter emellan.
https://www.direktronik.se/direktro...ill-SC-SM-Simplex-Vit/?variationCode=117-1822

Routern får bäst prestanda placerar högt mitt/centralt i bostaden. Men är ju ful så man vill gömma den i eller på ett högt skåp eller på en garderob, om går att få ström dit.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
RoTe
Enklaste lösningen, ställ något framför. Den möjligheten hade jag inte i en hyreslgh jag hade förr då nätverksuttaget satt uppe vid taket! 😱💩
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det var nog de sämsta fotona jag sett avseende upplösning, ingenting av texter på utrustningen går att läsa så det blir ren gissning.😇
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Routern får bäst prestanda placerar högt mitt/centralt i bostaden.
Du menar WiFi router antar jag?
 
  • Gilla
spikplanka
  • Laddar…
Området inom det rödmarkerade skall man låta bli annars kan det kosta 4000 - 10 000 SEK för att en tekniker med fibersvets kommer ut och fixat till eventuellt avbrott:

En HES-3106-PLUS switch med VLAN fäst på en vägg bredvid en liten vit låda märkt med en dödskalle-inte underhållen och rödmarkerade områden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det verkar vara en "HES-3106-PLUS" switch med VLAN aka "tjänstefördelare".

Förmodligen kan man använda denna förlängning:
Fiberkabel 50 meter, 360 SEK inkl moms
direktronik.se: SC/APC till SC/APC Singelmode 9/125 OS2 Simplex Yd 2,0mm
Kontakten är som bredast 9 mm.

En liten motsägelse här men det går förmodligen att öppna den utanpåliggande kabelkanalen om man är försiktig. Och i den kan man förlägga den färdiga fiberkabeln ovan till något ställe där man kan tänka sig förlägga den stora vita lådan till vänster.

Detta scenario är också varför man INTE skall tillåta fiberuttag inne i vanliga rum där man vill uppehålla sig. Dessa passar bäst i källare eller teknikrum.
Det är också en anledning att betrakta integrerad fiberterminering ("uttag") med switch mm. Det blir stort, fult och svårflyttat.
 
Unikt namn
D Dilato skrev:
Du menar WiFi router antar jag?
Ja det kanske bör förtydligas.
 
J
Bäst nu är efter att ts fått flera bra förslag återkommer med hur pass mycket och hur avancerat jobb man vill och kan utföra och investera tid i själv. Annars blir det svårt att råda mer. Allt ifrån att sparka bort bakstycket på en möbel till att köpa villapatch Sc.
 
  • Gilla
Hammarskallen och 2 till
  • Laddar…
Tillverka ett lock och måla i samma färg som väggen.
 
D Dilato skrev:
Det var nog de sämsta fotona jag sett avseende upplösning, ingenting av texter på utrustningen går att läsa så det blir ren gissning.😇
Även om jag håller med dig angående bilderna så behövs inget bättre. Det syns tydligt att det är anslutningsdosa till höger som inte går att flytta (billigt) och mediaomvandlare till vänster som går att flytta (till kostnad av ny fiberkabel).
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Det syns tydligt att det är anslutningsdosa till höger som inte går att flytta (billigt)
Nu kanske jag missförstår men tror ni inte att fibern kommer i kabellisten ovanför sockeln? I så fall är det kanske inte omöjligt att flytta allt "mot där fibern kommer in" om ni fattar. Sen om det blir bättre av det vet jag naturligtvis inte.
 
  • Gilla
spikplanka och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.