Säkert en riktigt dum fråga men måste ändå fråga… 😅 har gjort om i köket och tagit bort skåp. Så då blev endel el kvar. Har öppnat alla uttag doslock med mera på samma vägg som dessa tåtar och dragit i sladdarna men de verkar inte vara kopplade till dessa 2 alls. Så har ingen aning om vart ifrån elen kommer.

Så min fråga är egentligen om jag tar hit en elektriker kan de då ”backa” elen så jag kan sätta igen dessa två hål?

Fråga 2. Är det idiotiskt, förbjudet osv att sätta på hattar på trådarna och putta in dom i väggen, spackla igen och se glad ut?
 
  • Vit vägg med pluggar och sladd ur ett eluttag. Ojämn textur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett kök med obeklädd el-ledning i vägg, vid diskbänk med mässingskran och svart såpdispenser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tommty
du får ej gömma kablar i väggen genom att spackla för dosor och rör.

Iså fall ska elektrikern först dra bort kablarna och plugga hålet i den dosan som trådarna kommer ifrån
 
  • Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
Sätt ett doslock över i så fall.
 
  • Gilla
johan.eriksson84
  • Laddar…
A
Ser ut att vara svagströmskabel. Kanske det suttit en termostat eller liknande där.
 
JanneJanne123
Det håller jag inte med om, tyckte dock också först att det såg ut att vara tunna ledare, men förstorar man bilden ser man att det är en ”vanlig” kabel.
 
Det är 230v i kablarna. Det har suttit lampor och en kaffemaskin på trådarna. Det jobbiga för mig är att jag inte kan lista ut vart ifrån elen kommer. Trots att jag har öppnat alla eluttag doslock på hela väggen. Så kan ej ”backa” elen. Får bli utanpåliggande doslåda och sedan skåp om ingen kommer på något smart :)
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Så ser väggen ut i sin helhet
 
  • Ljust kök med vit inredning, marmor bänkskivor, fönster och takfönster, modernt, trägolv, inbyggd ugn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Strömbrytaren som styrde lampan.. var sitter den? Bör ju vara draget dit tycker jag 🙂
 
Man tände och släkte direkt på lampan tyvärr :/
 
Humm, går dessa till samma säkring som resterande kök? Tänkte mest att annars kan man ju gå bakvägen för att förstå var de är kopplade.
 
Du bör ju kunna slå av brytare i normcentralen för att få en uppfattning om vad som mer sitter på samma säkring, det bör kunna ge en hint om vart de kommer ifrån.
 
Du får helt enkelt börja med systematiskt detektivarbete.
Bryt strömmen på aktuella gruppen.
Skriv ner var det saknas spänning.
Öppna alla uttag mm som saknar spänning.
Va flera stycken, en börjar dra/trycka på trådarna från ett av uttagen, en/flera andra lyssnar/ser i olika dosor mm var det rör på sig.
Rita upp på ett stort papper mellan vilka punkter den aktuella tråden är dragen, fortsätt med nästa dosa osv.

Till slut får ni fram något liknande som följande,
Handritad organisationsstruktur eller flödesschema med namn och antal enheter, lagrad på liggande vit papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fyfan 😂 jag har stängt av i elcentral men och magiskt nog är det olika säkringar för dessa två uttag fast det bara är 2 meter emellan dem och trådarna verkar komma från samma håll i väggen. Lödigt tacksam för alla som har svarat och tipsat. Ska undersöka vidare :)
 
Tommty
J johan.eriksson84 skrev:
Fyfan 😂 jag har stängt av i elcentral men och magiskt nog är det olika säkringar för dessa två uttag fast det bara är 2 meter emellan dem och trådarna verkar komma från samma håll i väggen. Lödigt tacksam för alla som har svarat och tipsat. Ska undersöka vidare :)
Ser ut att vara någorlunda nybyggt hus, Så att det är olika säkringar för olika uttag i köket låter rimligt med tanke på dagens belastning.

kabeln ser ut att gå till vänster i väggen, så möjligt att nästa kopplingspunkt är det hållet eller under, typ bakom skåpsluckor. Så börja där
 
  • Gilla
johan.eriksson84
  • Laddar…
H
J johan.eriksson84 skrev:
Fyfan 😂 jag har stängt av i elcentral men och magiskt nog är det olika säkringar för dessa två uttag fast det bara är 2 meter emellan dem och trådarna verkar komma från samma håll i väggen. Lödigt tacksam för alla som har svarat och tipsat. Ska undersöka vidare :)
Kan du inte koppla in någon annan lampa med trådarna? Vet inte om det förenklar, bara en tänkte från en icke elektriker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.