Hur kopplar jag gnistsläckare för att spara strömbrytaren ?

M Mats 48 skrev:
Hur kopplar jag gnistsläckare för att spara strömbrytaren ?
Av vilken anledning. hur stor belastning är det på brytaren

Ett s.k. RC-när kopplar man över strömbrytarens brytande kontakter. Denna graf över hur man dimensionerar det kommer från Elfaboken.

Diagram över R- och C-värden för RC-nät, med axlar för kapacitans och resistans. Innehåller kurvor och exempel från boken Elfaboken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Av vilken anledning. hur stor belastning är det på brytaren
Anledningen är ett antal lysrörsarmaturer av äldre modell som bränner strömbrytarens kontakter.

M Mats 48 skrev:
Anledningen är ett antal lysrörsarmaturer av äldre modell som bränner strömbrytarens kontakter.
Jepp, som en tumregel vad jag vet och gjort är det 8 st gamla 40 Watts lysrör, som kan bränna och det blir mindre med rör om dom i den högre valuren.. Men nu är det lite svårt att få tag i dom vanliga lysrören, har fasats ut mot LED. Det finns LED-rör som går att sätta i vanliga armaturer och då är det ingen risk med att bränna brytaren. Tänk bara på om tanken finns att byta till LED-armaturer, det finns LED och LED. Varav en del har fast ljuskälla i sig, dom kan du inte göra något åt om en säger upp sig, bara byta hela armaturen. Så ta då en med lösa LEDrör i.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.