301 läst · 8 svar
301 läst
8 svar
Gnagarsskydd torpgrund
Hej!
Önskar råd avseende hål som behöver täckas på nåt sätt i torpargrund för att stänga ute små djur 😊
Vissa hål små, andra stora som 25 cm.
Jag har sett olika alternativ nät, kopparnät och stålull.
Nät känns ju rimligt till de större hålen men hur fäster man det i stenen? Eller trycker man bara dit det så det liksom står upp själv, formar till det?
Stålullen är väl för mindre hål och sprickor? Blir stålullen tät eller släpper den fortfarande igenom luft? Små hålen spelar väl ingen större roll om det blir rätt så länge luft kommer in genom de större men det kändes så praktiskt så blev lite sugen på att fylla även större hål med ullen.
Tacksam för alla tips!
Mvh
Anna
Önskar råd avseende hål som behöver täckas på nåt sätt i torpargrund för att stänga ute små djur 😊
Vissa hål små, andra stora som 25 cm.
Jag har sett olika alternativ nät, kopparnät och stålull.
Nät känns ju rimligt till de större hålen men hur fäster man det i stenen? Eller trycker man bara dit det så det liksom står upp själv, formar till det?
Stålullen är väl för mindre hål och sprickor? Blir stålullen tät eller släpper den fortfarande igenom luft? Små hålen spelar väl ingen större roll om det blir rätt så länge luft kommer in genom de större men det kändes så praktiskt så blev lite sugen på att fylla även större hål med ullen.
Tacksam för alla tips!
Mvh
Anna
Hej! Jag förklarade nog otydligt. Det är ett gammalt torp med grund av natursten och det behövs håligheter för att luft ska passera under och hålla torrt. Men har fått tips att täcka hålen med nät eller dyl för att stänga ute möss, råttor mm.P placerej skrev:
Då låter det som att ull är en dum idé. Då stoppar du ju luftflödet.A AnnaMJ skrev:
Putsnät är 10X10 mm och perfekt ingång för möss. Det beghövs något liknandeT topmount skrev:
https://stick.se/mus/gnagarskyddsna...2YKLpztUNFO02EiemtISgCZGTP5e6ON2lceQ6b0aAk4NE
Eller kolla här på vad som finns
https://www.google.com/search?q=met...ExMzU1ajBqN6gCCLACAQ&sourceid=chrome&ie=UTF-8
ja precis sånt tänkte jag men vet inte hur jag ska fästa det? Kanske som beskrivs i svaret ovan, klippa större bitar och vika in så det fastnar? Eller finns andra tips?J jonaserik skrev:
Funkar det inte klabba fast det med nån typ av silikon? Fäster ju på de flesta material och är klibbigt nog att hålla fast nätbitar. Men det kanske finns bättre långsiktiga lösningar. Silikon torkar ju med åren.A AnnaMJ skrev: