Hej alla!

Vi har satt renoveringsgips (försänkt, 6mm) i ett rum. Min sambo spacklade och glömde bort att sätta in gipsremsorna i skarvarna. Spacklet har suttit i flera dagar och är helt torrt. Gipsskivorna sitter på masonit med några lager tapet mellan masonit och gips. Huset är ett halvtimmrat trähus från -79.

Nu står vi i valet och kvalet mellan att på något sätt ta bort en jäkla massa spackel och göra om det med remsorna eller att helt enkelt spackla över de eventuella sprickor som blir i framtiden. Vi kommer måla direkt på gips och spackel och inte sätta tapet.

Tack för tips och idéer!

/Oscar

Jag skulle satt dit remsor, att det suttit i några dagar säger inte så mycket om hur det kommer hålla, trähus rör mycket på sig och risken är överhängande att om någon/ några månader lagom när allt är klart i rummet börjar det spricka.

Att spackla och framförallt slipa i tid och evighet (och även måla) i ett rum man använder är ingen höjdare.

Redigerat:
är det inte redan slipat så är det bara att slipa med grovt papper och maskin så går det snabbt att slipa ner så ni får plats med remsor och mer spacken.

80-papper och en elslip så dammar ni ner hela rummet på en timme. (ibland glömmer man saker, har hänt mig med)

Jag skulle köpt microlite eller liknande slät glasfiberväv och struntat i remsorna. Jag tycker helhetsresultatet blir bättre med väv.

katos skrev:
Jag skulle köpt microlite eller liknande slät glasfiberväv och struntat i remsorna. Jag tycker helhetsresultatet blir bättre med väv.
Håller med till 100 %

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.