Hej

Jag har aldrig haft en kamin förut, igår märkte jag när jag öppnade luckan hur det glödde som små prickar på ett ställe i det murade nära luckan.
Tittade in, varmt som fasen så kunde inte titta ngn längre stund lite för varmt o stoppa in huvudet i kaminen :)

Men uppåt såg jag hur det är sot, inga onormala mängder men det glödde lixom i sotet som små prickar och även uppåt mot där rök försvinner iväg på flera ställen.
När jag stängde luckan slocknade det.

Är detta början för risk till soteld eller är det överblivna oförbrända partiklar som fått fäste & "bara" måste förbrännas & naturligt?

Stängde iaf. min lucka och eldade inte mera.
Idag är det söndag och ingen sotare att ringa & rådfråga så vill stilla min nyfikenhet / oro & fråga om ngn är bra på sånt här.

Funderar iaf. skarpt på att ringa sotare imorgon och få skorsten/kamin rengjord och sotad inför vintern - extremt billigare kostnad än kostnad efter ev. soteld.

Veden som eldats är torr, mest tallved, inga större mängder, inom rekommenderad mängd.
Eldat massor med ggr, men aldrig sett detta förut, kanske missat, eller så är det första ggn.

Hände i början av eldningen, hade enbart eldat ca 4-5 normala vedträn, men fått upp bra med värme i kaminen, har stålrörskorsten.

Mkt tacksam för eran åsikt.

När du startar elden kondenserar en del brännbar rök på kalla ytor de bränns sedan bort när det blir tillräckligt varmt och/eller man tillför syre.. tex man öppnar luckan....

Inget att oroa sig för, "samma" uppbyggnad sker ju i skorsten men där ser man till att sota innan det blir farligt.

/ATW

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.