Tror du på global uppvärmning?

  • Ja

    671 Röster 74,2%
  • Nej

    199 Röster 22,0%
  • Kanske, utveckla svar i tråden

    34 Röster 3,8%
  • Antal röster
    904
G gaidin skrev:
Jag tror inte någon hänger med på ditt ytliga svammel.

Vad det du menar?
Aj aj. Nu svor jag i kyrkan igen. Blasfemi tolereras inte bland de rättroende. 😱

Hur skall jag kunna få dig att förstå det du inte vill förstå?

Nytt försök. Välmående västerländsk medelklass förfasar sig över den globala uppvärmningen men gör inget eller lite för att lösa problemet. Ovan gav jag ett exempel på ointresset.
Dvs. Om det är för uppoffrande (för klimatets skull) att trycka på en knapp och stänga av motorn när man går på rast eller har andra driftuppehåll. Hur tror du då att det skall gå att få folk att ändra sina levnadsvanor mer drastiskt?

Det är väldigt lätt att uppoffra sig och visa sig duktig (för klimatets skull) genom att köpa en elbil med andras hjälp. När man numera måste betala den själv🤢 är det inte lika roligt att spela klimathjälte.

När även det minsta motlut blir ett oöverstigligt berg. Hur tror du då att att verkliga inskränkningar skall kunna drivas igenom av gråtande politiker.

Nu då?
 
  • Gilla
UlrikaSpg
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Aj aj. Nu svor jag i kyrkan igen. Blasfemi tolereras inte bland de rättroende. 😱

Hur skall jag kunna få dig att förstå det du inte vill förstå?

Nytt försök. Välmående västerländsk medelklass förfasar sig över den globala uppvärmningen men gör inget eller lite för att lösa problemet. Ovan gav jag ett exempel på ointresset.
Dvs. Om det är för uppoffrande (för klimatets skull) att trycka på en knapp och stänga av motorn när man går på rast eller har andra driftuppehåll. Hur tror du då att det skall gå att få folk att ändra sina levnadsvanor mer drastiskt?

Det är väldigt lätt att uppoffra sig och visa sig duktig (för klimatets skull) genom att köpa en elbil med andras hjälp. När man numera måste betala den själv🤢 är det inte lika roligt att spela klimathjälte.

När även det minsta motlut blir ett oöverstigligt berg. Hur tror du då att att verkliga inskränkningar skall kunna drivas igenom av gråtande politiker.

Nu då?
Bättre.
Men det var faktiskt inte jag som frågade, du bara slängde ur dig en oneliner som du förväntar att andra skall förstå.

Inte många, om ems någon här på forumet läser tankar.
 
Vad har hädelse med ditt svamliga beskrivning av en verklighet som du uppfattar. Du antyder att ställa maskiner på tomgång inte är bra, medan i andra andetaget är detta som ett frikort för att inte göra något alls. Vad tycker du själv?
 
trähandtag trähandtag skrev:
Vad har hädelse med ditt svamliga beskrivning av en verklighet som du uppfattar.
Jaha du? Vad skall jag börja? Jag tar det en gång till!. Vi bortskämda människor med Volvo, villa och vovve har väldigt lätt för att i grupp förfasa oss inför ett hot. Men att gå från ord till handling, är det inte många som vill.
trähandtag trähandtag skrev:
Du antyder att ställa maskiner på tomgång inte är bra, medan i andra andetaget är detta som ett frikort för att inte göra något alls. Vad tycker du själv?
Generellt tycker jag att det är dubbelmoral.
 
R
Intet Intet skrev:
Aj aj. Nu svor jag i kyrkan igen. Blasfemi tolereras inte bland de rättroende. 😱

Hur skall jag kunna få dig att förstå det du inte vill förstå?

Nytt försök. Välmående västerländsk medelklass förfasar sig över den globala uppvärmningen men gör inget eller lite för att lösa problemet. Ovan gav jag ett exempel på ointresset.
Dvs. Om det är för uppoffrande (för klimatets skull) att trycka på en knapp och stänga av motorn när man går på rast eller har andra driftuppehåll. Hur tror du då att det skall gå att få folk att ändra sina levnadsvanor mer drastiskt?

Det är väldigt lätt att uppoffra sig och visa sig duktig (för klimatets skull) genom att köpa en elbil med andras hjälp. När man numera måste betala den själv🤢 är det inte lika roligt att spela klimathjälte.

När även det minsta motlut blir ett oöverstigligt berg. Hur tror du då att att verkliga inskränkningar skall kunna drivas igenom av gråtande politiker.

Nu då?
Håller med, vi människor är naturligt lata och bekväma. Dessutom ofta benägna att fortsätta med beteenden som vi egentligen vet är skadliga. Därför behöver de styrande styra oss till att göra saker vi egentligen inte vill. Exempelvis hög skatt på alkohol, tobak, och fossila bränslen. Då motiveras vi att avstå från dessa.

Böter för att inte stänga av maskiner som inte används låter, efter att ha läst ditt inlägg, som en bra idé.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
ja du, det är inte lätt att vara människa i ett samhälle som är uppbyggt på kapitalistiska fundamenta. Din moraliska kompass tycks ha gått sönder och nu förfasar du dig över mänsklighetens förfall. Så som skriver känns det som du driver med oss eller så är du på gång att engagera dig i VP eller MP?
 
trähandtag trähandtag skrev:
ja du, det är inte lätt att vara människa i ett samhälle som är uppbyggt på kapitalistiska fundamenta. Din moraliska kompass tycks ha gått sönder och nu förfasar du dig över mänsklighetens förfall. Så som skriver känns det som du driver med oss eller så är du på gång att engagera dig i VP eller MP?
Spännande. Berätta. Vad borde kompassen visa istället.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Böter för att inte stänga av maskiner som inte används låter, efter att ha läst ditt inlägg, som en bra idé.
Det finns redan. Tomgångsförbud tror jag det heter. Max en minut tomgångskörning med bil.

Känner du någon som blivit bötfälld?
Tycker du att det hjälper?
 
R
UlrikaSpg UlrikaSpg skrev:
Det finns redan. Tomgångsförbud tror jag det heter. Max en minut tomgångskörning med bil.

Känner du någon som blivit bötfälld?
Tycker du att det hjälper?
Det framgick inte att det handlade om bilar eller fordon. Och om jag känner någon som blivit bötfälld för tomgångskörning vet jag inte, har inte undersökt det.

Du verkar missa min poäng. Den var att jag håller med intet om att vi människor är dåliga på att sluta göra dåliga saker om vi inte ser en omedelbar nackdel med dem. Så om tomgångskörning är ett problem så bör vi se till att de som ägnar sig åt det blir straffade för det.
 
R RoAd skrev:
Det framgick inte att det handlade om bilar eller fordon.
Bilar är maskiner, en typ av iallafall, och du ville se förbud. Jag påpekade att det redan finns. Som fd yrkeschaufför kan jag upplysa om att det inte hjälper så mycket.
R RoAd skrev:
Så om tomgångskörning är ett problem så bör vi se till att de som ägnar sig åt det blir straffade för det.
Och min poäng var att förbud måhända inte är den rätta vägen att gå för att lösa problemet. Om man nu anser att det är ett problem förstås, men det verkar vi ju vara överens om att det är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.