354 läst · 2 svar
354 läst
2 svar
Glipor in i krypgrunden vid husknut pga syll som inte ligger dikt an
Hej,
Upptäckte att vi hade haft en eller flera gnagare av något slag i krypgrunden. Funderade lite på hur dom hade kunnat ta sig in, då alla ventilationer tätades i samband med att vi satte in en avfuktare, men så upptäckte vi att i varje hörn ovanpå grundbalkarna är små glipor, ungefär 4x2cm. Dessa har uppstått då syllen inte riktigt ligger dikt an mot varandra.
Finns det någon anledning till att syllen inte ligger dikt an i hörnen, eller är det bara att täta? Sen är det ju intressant att det verkar vara glipor i alla fyra hörn, så det är ju inte bara på ett ställen som syllen har blivit för kort.
Täta kanske man gör bäst en bit tryckt virke som man bara slår in och eventuellt försöker fästa? Fogskum har jag för mig inte tål fukt särskilt bra?
Upptäckte att vi hade haft en eller flera gnagare av något slag i krypgrunden. Funderade lite på hur dom hade kunnat ta sig in, då alla ventilationer tätades i samband med att vi satte in en avfuktare, men så upptäckte vi att i varje hörn ovanpå grundbalkarna är små glipor, ungefär 4x2cm. Dessa har uppstått då syllen inte riktigt ligger dikt an mot varandra.
Finns det någon anledning till att syllen inte ligger dikt an i hörnen, eller är det bara att täta? Sen är det ju intressant att det verkar vara glipor i alla fyra hörn, så det är ju inte bara på ett ställen som syllen har blivit för kort.
Täta kanske man gör bäst en bit tryckt virke som man bara slår in och eventuellt försöker fästa? Fogskum har jag för mig inte tål fukt särskilt bra?
Vad är det för grundbalkar?
Jag har gjuten sula / sulor runt om hela grunden och även s a s mitt genom grunden, från en kortsidan till andra.
Ovanpå är 60 cm höga balkar av armerad Ytong, ställda på högkant.
Balkarna är 4 meter långa.
Ovan på denna "sockel" , även på mittsulan har sedan lagts ett helt golv av spontade liggande Ytongbalkar.
Ovanpå hela "dansgolvet" har man så byggt hela huset, med träsyll, trossbotten o allt.
Glipor mellan de liggande balkarna och även utsidan av dessa är putsade med vanligt putsbruk.
Kanske är nåt liknande även Du har?
- Fogskum o liknande gnager sig möss lätt igenom.
Jag skulle ha valt / använder putspruk.
Forma en knytnävsstor boll av lite löst bruk och kasta med lite kraft rakt in i varje öppning/springa.
Lägg sen med murslev på lite mer bruk och putsa av.
Möss blir utestängda.
Jag har gjuten sula / sulor runt om hela grunden och även s a s mitt genom grunden, från en kortsidan till andra.
Ovanpå är 60 cm höga balkar av armerad Ytong, ställda på högkant.
Balkarna är 4 meter långa.
Ovan på denna "sockel" , även på mittsulan har sedan lagts ett helt golv av spontade liggande Ytongbalkar.
Ovanpå hela "dansgolvet" har man så byggt hela huset, med träsyll, trossbotten o allt.
Glipor mellan de liggande balkarna och även utsidan av dessa är putsade med vanligt putsbruk.
Kanske är nåt liknande även Du har?
- Fogskum o liknande gnager sig möss lätt igenom.
Jag skulle ha valt / använder putspruk.
Forma en knytnävsstor boll av lite löst bruk och kasta med lite kraft rakt in i varje öppning/springa.
Lägg sen med murslev på lite mer bruk och putsa av.
Möss blir utestängda.
Redigerat:
Vad har Du för avfuktare?
Min Acetec PD250 i källaren jobbar genom att blåsa ut fuktig varm luft genom ett hål i husgrunden typ var 12:e minut i dryga minuten, vill jag minnas.
Ett litet undertryck uppstår då i grunden. Luft ersätts genom befintliga små otätheter i grunden och luckan dit ned.
Däremellan cirkuleras grundens luft genom en fuktabsorberande skiva inuti avfuktaren.
Ligger nu på mellan 65 och 68 % RF
vid 13 grader i grunden.
Tempen sjunker på vintern med till 7-8 grader.
Avfuktaren går bara när fuktigheten tangerar inställda högsta värde,
68 %. Energibesparande. Styrd även av temperaturen i grunden.
- Är marken i grunden täckt med plast?
Min Acetec PD250 i källaren jobbar genom att blåsa ut fuktig varm luft genom ett hål i husgrunden typ var 12:e minut i dryga minuten, vill jag minnas.
Ett litet undertryck uppstår då i grunden. Luft ersätts genom befintliga små otätheter i grunden och luckan dit ned.
Däremellan cirkuleras grundens luft genom en fuktabsorberande skiva inuti avfuktaren.
Ligger nu på mellan 65 och 68 % RF
vid 13 grader i grunden.
Tempen sjunker på vintern med till 7-8 grader.
Avfuktaren går bara när fuktigheten tangerar inställda högsta värde,
68 %. Energibesparande. Styrd även av temperaturen i grunden.
- Är marken i grunden täckt med plast?
Redigerat:
Liknande trådar
-
Grävlingar i krypgrunden - går det att bygga bort?
Grund & Markarbeten -
Hur drar jag nya golvvärmeslingor genom krypgrunden?
Värme allmänt -
Renovering av lucka till krypgrunden
Byggnadsvård -
Hur tätar jag bäst springor och glipor mot vind utomhus
Tak & Vind -
Hur ska vi tänka med renoveringen av denna del av krypgrunden i torpet?
Lösvirke & Timmerhus