På många håll ser golvet bra ut men på andra håll är det riktigt stora glipor mellan parkettplankorna.

Vad är normalt och vad bör man felanmäla?

Det är inte första lägenheten jag bor i och inte det första nylagda golvet jag har. Men just detta har jag faktiskt inte stött på tidigare.

Vad är era erfarenheter?

Parkettgolv med synliga glipor mellan träplankorna på en del av ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nylagt ekgolv med synliga glipor mellan vissa parkettplankor vid en vit väggkant.
Skapa konto
Nylagt parkettgolv med synliga glipor mellan plankorna.
Skapa konto

Laminatgolv med synlig expansionsskarv och kopparbricka.
Skapa konto
Batterier placerade på ett trägolv vid skarven mellan två brädor.
Skapa konto

ClasseClas
Tekniker Tekniker skrev:
[bild] [bild]
Hej, nu i kylan är det som torrast. Jag har ca 20% rel luftfuktighet just nu. Att trä krymper får man räkna med. Jag har en mindre glipa i parketten på övervåningen på ett ställe men bara på vintern. Den försvinner sen helt på sommaren och hösten. Mitt råd är att avvakta och kolla hur det ser ut senare i år. Vet du om det är limmad parkett eller klickgolv? Snyggt att använda en Wago som linjal!:p

• Gilla
Tekniker
  • Laddar…
BirgitS
Även om trä krymper på vintern är det ju meningen att fogarna ska hålla ihop och golvet i stället krymper så att utrymmena längs väggarna blir större. Om i stället fogarna släpper så är det ju något som håller fast brädorna så att de inte ligger flytande.

Jag tycker du ska kontakta styrelsen och fråga runt bland grannarna om det är fler som har råkat ut för samma sak.

• Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Även om trä krymper på vintern är det ju meningen att fogarna ska hålla ihop och golvet i stället krymper så att utrymmena längs väggarna blir större. Om i stället fogarna släpper så är det ju något som håller fast brädorna så att de inte ligger flytande.

Jag tycker du ska kontakta styrelsen och fråga runt bland grannarna om det är fler som har råkat ut för samma sak.

Det är fortfarande en byggherre som tar emot felanmälan så testar att köra en sväng dit.

ClasseClas ClasseClas skrev:
Hej, nu i kylan är det som torrast. Jag har ca 20% rel luftfuktighet just nu. Att trä krymper får man räkna med. Jag har en mindre glipa i parketten på övervåningen på ett ställe men bara på vintern. Den försvinner sen helt på sommaren och hösten. Mitt råd är att avvakta och kolla hur det ser ut senare i år. Vet du om det är limmad parkett eller klickgolv? Snyggt att använda en Wago som linjal!:p
:crysmile:

Ja jag förstår att trä krymper men jag är inte bekant med detta problem sen tidigare. Borde vara rimligt som Birgit säger att det ska krympa längs väggarna?

• Gilla
Allanballann
  • Laddar…
antingen fel på parketten eller läggningen så skall inte ett nytt parkettgolv se ut

• Gilla
Tekniker
  • Laddar…
ClasseClas
Tekniker Tekniker skrev:
:crysmile:

Ja jag förstår att trä krymper men jag är inte bekant med detta problem sen tidigare. Borde vara rimligt som Birgit säger att det ska krympa längs väggarna?
Jo, om det är limmad spont. För ej limmade golv med klick, woodloc osv, kan jag tänka mig att det blir en glipa vid låg luftfuktighet. Anmäl till BRF i vilket fall som helst för utredning/garantiärende.

• Gilla
Tekniker
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Jo, om det är limmad spont. För ej limmade golv med klick, woodloc osv, kan jag tänka mig att det blir en glipa vid låg luftfuktighet. Anmäl till BRF i vilket fall som helst för utredning/garantiärende.
T tergo skrev:
antingen fel på parketten eller läggningen så skall inte ett nytt parkettgolv se ut
Golvet har idag besiktats och plankor kommer att bytas ut. Ser fuktskadat ut men ingen fukt att finna under plasten. Får se om nått dyker upp när hela parketten ryker. Det är runt om badrummet plankorna ser mysko ut.

Tack för svar (y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.