Tjena!
Jag håller på att sätta upp lister runt dörrar efter en renovering (som snickare gjort). Dock hade jag tänkt fixa hallen själv men nu när jag ska sätta upp list runt dörrar så ser jag att de nya väggarna är tjockare än de gamla, det blir alltså en glipa som ni kan se på bilden.
Eftersom jag har ett äldre hus finns det ingen rak vägg utan glipan är alltifrån 3-8mm. Vilket är bästa sättet att fixa detta på? Jag har inga flashiga maskiner så jag har inte möjlighet att snickra till en fin träbit som passar. funkar spackel eller hur ska jag gå tillväga? Är det bästa och bygga upp med en 8mm list och sen hyvla ner
/Andreas
Jag håller på att sätta upp lister runt dörrar efter en renovering (som snickare gjort). Dock hade jag tänkt fixa hallen själv men nu när jag ska sätta upp list runt dörrar så ser jag att de nya väggarna är tjockare än de gamla, det blir alltså en glipa som ni kan se på bilden.
Eftersom jag har ett äldre hus finns det ingen rak vägg utan glipan är alltifrån 3-8mm. Vilket är bästa sättet att fixa detta på? Jag har inga flashiga maskiner så jag har inte möjlighet att snickra till en fin träbit som passar. funkar spackel eller hur ska jag gå tillväga? Är det bästa och bygga upp med en 8mm list och sen hyvla ner
/Andreas
Tack för svaren! Ska se möjligheten att korta ner klackfodret till 8mm istället för 12mm. Kanske beijer kan göra det åt mig då jag inte har en hyvel.
Mjukfog, är det silikon? Är det bara att trycka in det och sen jämna ut?
Mjukfog, är det silikon? Är det bara att trycka in det och sen jämna ut?
Produkter som diskuteras: "akrylfog"
Akrylfog
Akrylfog är en elastisk fogmassa som ofta används i byggnadsarbeten för att fylla i och täta fogar, sprickor och öppningar. Den är vattenbaserad, vilket innebär att den är miljövänlig och lätt att jobba med. Akrylfog kan målas över och
Läs mer
http://www.ekesioo.se/Downloads/profilblad.pdf, sidan 4.yoxler skrev:
Byt ut bef smygbräda mot en bredare. Eller ett klackfoder som någon skrev.
Förslag om fogning måste vara ett dåligt skämt, eller kanska från en av nutidens hantverkare som man läsa mycket av på detta forum.
Dyckert ??- Du kan nog inte spika ihop ett foder med smygen om springa är 8 mm.
Förslag om fogning måste vara ett dåligt skämt, eller kanska från en av nutidens hantverkare som man läsa mycket av på detta forum.
Dyckert ??- Du kan nog inte spika ihop ett foder med smygen om springa är 8 mm.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Glipa mellan takpanel och taklister
Byggmaterial & Byggteknik -
Vad täta med i glipa mellan murstock och taklist?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur laga glipa mellan tröskel och list i badrum
Badrum -
Glipa mellan golvlist och golv?
Golv -
Glipa golv mellan övergångslist och foder, något annat än kloss?
Byggmaterial & Byggteknik