Hej!
Har tagit in offerter från Interglas i Danmark och Glasnet i Sverige angående en bastuvägg i tre delar samt en duschdörr. 2,35 meter bred vägg och 1,87 hög. Det skiljer en hel del i pris, interglas landar på 18000 och Glasnet på 28000.
Från Interglas medföljer inte upphängningar (aluprofiler), vilket det gör från Glasnet. Summan för upphängningarna (som också inkluderar gångjärnen och handtag från Roca) är enligt Glasnet 6800 kr.
Interglas har räknat in gångjärn från Pauli & Sohn (Flamea+) och handtag i sitt pris.

Interglas menar att de lokala hantverkarna kan ordna med upphängningar som passar just oss och att det brukar funka bra.

Hur skulle ni göra? Glasnets kommentar till prisskillnaden var typ att det kanske är lättare att ha kontakt med dem om det blir strul.
 
JohannesO skrev:
Hej!
Har tagit in offerter från Interglas i Danmark och Glasnet i Sverige angående en bastuvägg i tre delar samt en duschdörr. 2,35 meter bred vägg och 1,87 hög. Det skiljer en hel del i pris, interglas landar på 18000 och Glasnet på 28000.
Från Interglas medföljer inte upphängningar (aluprofiler), vilket det gör från Glasnet. Summan för upphängningarna (som också inkluderar gångjärnen och handtag från Roca) är enligt Glasnet 6800 kr.
Interglas har räknat in gångjärn från Pauli & Sohn (Flamea+) och handtag i sitt pris.

Interglas menar att de lokala hantverkarna kan ordna med upphängningar som passar just oss och att det brukar funka bra.

Hur skulle ni göra? Glasnets kommentar till prisskillnaden var typ att det kanske är lättare att ha kontakt med dem om det blir strul.
Jag köpte en glasvägg till bastun, cirka 2,2x2 meter inkl. Dörr i glas och alu-profiler runt om för cirka ett år sedan. Köpte hos lokal glasmästare och betalade ca 15000:- inkl
Montering efter ROT. Var billigare än lägsta pris på nätet vill jag minnas.
 
Det här inkluderar en duschdörr också men ingen montering förstås. De lokala glasmästarna ville ha ca 40.
 
Så då är frågan; vem beställde du ifrån? :)
 
JohannesO skrev:
Så då är frågan; vem beställde du ifrån? :)
Jag bor i Umeå så det var lokalt här uppe,

http://www.glasmasterietumea.se/

Såg nu att det var följande jag köpte (och betalade) Den är alltså inte fullt så bred som jag trodde (Drygt 1,8 m):

Glasvägg med dörr 1868 x 2186 mm
Bastuvägg med dörr i härdat/laminerat 6mm glas
Fast del fästes med U-profil
Dörr fästes med helgående gångjärnsbeslag
Dörren förses med 9mm hål för knopp

Glasvägg med dörr
Material: 9 305 kr
Montage: 6 500 kr (Minus ROT)

Glasvägg och dörr i bastu med träbänkar och svarta kakelväggar, installerat i Umeå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Paulis gångjärn är det riktigt bra kvalitet på. Se till att du får det som är gjort för att sitta i en bastu om du nu beställer från interglas.
Flamea+ SN heter det.

Sen så har jag svårt att se hur interglas ska få till bra glasmått om de inte vet vilka alu-profiler som ska användas.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Super, jag hör med Peter på Glasmästeriet igen. Det var inte de som ville ha 40 kkr för jobbet faktiskt...
 
I slutändan blev det interglas i Danmark som fick jobbet. Glasmästeriet i Umeå kunde leverera till typ samma pris - men då var det vanligt härdat glas. Interglas tänkte leverera järnfattigt (klarare) glas som annars kostade en bra slant mer, och i slutändan uppgraderade de vårt projekt till Saint-Gobains Timeless-glas som både är järnfattigt och dessutom har en yta som motstår imbildning, kalk och liknande detta utan att det kostade oss något mer.
 
A
larssad skrev:
Jag bor i Umeå så det var lokalt här uppe,

[länk]

Såg nu att det var följande jag köpte (och betalade) Den är alltså inte fullt så bred som jag trodde (Drygt 1,8 m):

Glasvägg med dörr 1868 x 2186 mm
Bastuvägg med dörr i härdat/laminerat 6mm glas
Fast del fästes med U-profil
Dörr fästes med helgående gångjärnsbeslag
Dörren förses med 9mm hål för knopp

Glasvägg med dörr
Material: 9 305 kr
Montage: 6 500 kr (Minus ROT)

[bild]
En fråga hur fick man dit glaset? Skruvade man i tak och vägg och satte sedan fast golvskenan med lim/fog? Ser väldigt tight ut. Bygger en bastu ska ha glasvägg också men kört fast...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.