Såhär kan det gå när man får en liten takläcka så glasullen mellan stockarna blir våt. Eftersom glasullen torkar långsamt bidrar den till rötan när den håller träet fuktigt alldeles för länge.
Det här huset flyttades på den tiden när glasull var ett nytt undermaterial vars dåliga fuktegenskaper man inte kände till. Jag vill inte höra ett enda ont ord om de som gjorde det. Är det uppfattat.
Skulle jag ha levt då kunde jag ha gjort samma misstag.
Däremot så vill jag varna er alla för att göra samma misstag nu när vi vet hur illa det kan gå.
Det här huset flyttades på den tiden när glasull var ett nytt undermaterial vars dåliga fuktegenskaper man inte kände till. Jag vill inte höra ett enda ont ord om de som gjorde det. Är det uppfattat.
Skulle jag ha levt då kunde jag ha gjort samma misstag.
Däremot så vill jag varna er alla för att göra samma misstag nu när vi vet hur illa det kan gå.
Det stämmer men rötan har spritt sig till ett ungefär dubbelt större område än den normalt skulle ha gjort på grund av en liten läcka bakom muren. Det är också tydligt att i det yttre spridningsområdet har rötan spritt sig från glasullen och inåt stockarna. Så ser det inte ut när man reparerar motsvarande skada i en timra med mossa.R Rejäl skrev:
Överallt där det har kommit in vatten är skadorna betydligt värre än de normalt brukar vara efter motsvarande vattenmängder.
Där det har varit torrt har timran klarat sig. Den har inte varit uppvärmd.
Medlem
· Stockholm
· 4 045 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag lade gullfiber i väggarna när jag byggde 1992 och byggde till 1999.
Lade vindpapp i första delen och masonite mot timret i andra delen.
Under åren har jag sågat upp dörrar och fönster och kattlucka och inte sett några problem med fukt någonstans, däremot har jag en utsatt knut på tornet som tyvärr börjar bli mjuk.
Idag hade jag aldrig satt gullfiber då det är dåligt för mig som byggare utan skyddskläder och en riskkonstruktion för huset under dess hela levnad.
Riktigt bra att Heimlaga lägger upp bilder och förklarar vad som kan hända när men bygger på ett sätt som säkerställer stora problem vid mindre problem.
Om man skulle isolera, vad ska man välja?
/Workingclasshero
Det har alltså legat mellan varje stock?
Förstår inte riktigt vart glasullen i praktiken varit - insida, utsida eller mellan?
Förstår inte riktigt vart glasullen i praktiken varit - insida, utsida eller mellan?
Renoverare
· Uppsala
· 1 818 inlägg
Rätt uppfattat.Henningelvis skrev:
Lindrev är bra mellan stockarna.
Jag har drevat numer 70% av vårt timmerhus.
Efter att fått rådet av heimlaga att riva bort div glasull som låg mellan stockarna. Inte roligt att stå med en fogsvans och försöka riva ut glasull, även fogskum är borta. Men jobbet tog säkert 4x längre efter den förre isolerar muppen som försökte förstöra huset.
Jag har drevat numer 70% av vårt timmerhus.
Efter att fått rådet av heimlaga att riva bort div glasull som låg mellan stockarna. Inte roligt att stå med en fogsvans och försöka riva ut glasull, även fogskum är borta. Men jobbet tog säkert 4x längre efter den förre isolerar muppen som försökte förstöra huset.