11 265 läst · 7 svar
11k läst
7 svar
Glasull eller Stenull?
Jag håller på att totalrenovera ovanvåningen på vårt 1.5 planshus. Räknar och planerar material.
När det gäller isolering mot yttertaket/väggar, vad är att föredra mellan glasull och stenull? Förutom brandsäkerheten i stenull, är någon av dem bättre ur isoleringsförmåga eller något annat avgörande att tänka på innan jag väljer vad jag ska köpa?
Tar även tacksamt emot tips på vart man handlar isolering billigt. Behöver strax under 300 kvadratmeter isolering av olika tjocklek.
När det gäller isolering mot yttertaket/väggar, vad är att föredra mellan glasull och stenull? Förutom brandsäkerheten i stenull, är någon av dem bättre ur isoleringsförmåga eller något annat avgörande att tänka på innan jag väljer vad jag ska köpa?
Tar även tacksamt emot tips på vart man handlar isolering billigt. Behöver strax under 300 kvadratmeter isolering av olika tjocklek.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Hej Ulrik
skillnaden i isoleringsförmåga är nog marginell,
och beror inte bara på materialet (glas eller sten) utan också
på tillverkningstekniken.
Titta på tillverkarens data (Paroc och Isover).
Själv föredrar jag glasull,
och Isover hävdar att deras produkt isolerar bättre och bättre för varje år.
Kanske är det lika med Paroc.
Jag tor nog att skillnaderna i brandsäkerhet är marginell i praktiken.
Men om du jagar lågpris riskerar du nog att få isolering med sämre egenskaper.
Byggmax "Isolering budget" som exempel har mycket sämre värden än isovers "UNI-skiva 33".
Det gäller, som alltid, att väga pris mot kvalitet. Vilket skall man optimera?
Själv skulle jag välja bästa isolering. Det är ju en engångskostnad.
//KoW
skillnaden i isoleringsförmåga är nog marginell,
och beror inte bara på materialet (glas eller sten) utan också
på tillverkningstekniken.
Titta på tillverkarens data (Paroc och Isover).
Själv föredrar jag glasull,
och Isover hävdar att deras produkt isolerar bättre och bättre för varje år.
Kanske är det lika med Paroc.
Jag tor nog att skillnaderna i brandsäkerhet är marginell i praktiken.
Men om du jagar lågpris riskerar du nog att få isolering med sämre egenskaper.
Byggmax "Isolering budget" som exempel har mycket sämre värden än isovers "UNI-skiva 33".
Det gäller, som alltid, att väga pris mot kvalitet. Vilket skall man optimera?
Själv skulle jag välja bästa isolering. Det är ju en engångskostnad.
//KoW
Vissa menar att Glasull är bättre på att expandera efter det att det har blivit ihoptryckt, vilket är en fördel. Vissa menar också att Stenull kliar mindre..
Jag har själv ingenåsikt utan skulle ta det som jag fick bäst U-värde på & det som är billigast.
Jag har själv ingenåsikt utan skulle ta det som jag fick bäst U-värde på & det som är billigast.
För 10 år sen kliade glasull. Jag kan dock inte påstå att jag tycker den gör det idag. Inte Isover iaf.
Stenull kör jag på. Andingsmask är onödigt med den tycker jag (dock isolerade jag inte så mycket). Man behöver knappt handskar ens.
Prova det med glasull och man har dödshosta och 100% kroppsklåda. Sen tror jag den isolerar lite sämre men hellre det än glasullens installationsegenskaper. Brinner lite sämre gör stenullen också. Iofs spelar det mindre roll då dessa egenskaper kommer till sin rätta då huset redan brinner för fullt.
Prova det med glasull och man har dödshosta och 100% kroppsklåda. Sen tror jag den isolerar lite sämre men hellre det än glasullens installationsegenskaper. Brinner lite sämre gör stenullen också. Iofs spelar det mindre roll då dessa egenskaper kommer till sin rätta då huset redan brinner för fullt.
Jag har tilläggsisolerat i stort sett hela huset och även nya innerväggar med glasull. Har inte använt mask eller handskar och har inte fått några bekymmer med det, ingen hosta och ingen klåda. Tycker det är dött lopp mellan glasull och stenull, köp det som du får bäst deal på.v-g skrev:Stenull kör jag på. Andingsmask är onödigt med den tycker jag (dock isolerade jag inte så mycket). Man behöver knappt handskar ens.