Vi är lite inne på att gå ifrån det traditionella kaklet som stänkskydd ovanför bänkskåpen och istället ha en härdad glasskiva med tapet bakom.. Vi kommer behöva två bitar, ena ska vara 233cm och den andra 200cm.. Vad kan ett sånt kalas gå på? Någon som har lite bilder för inspiritaion? =)

Har du så långa stycken så se till att väggen bakom är helt jäkla rak, ingen gammal sne vägg här inte...jag vet....!!!
Priset har jag ingen aning om, men se till att väggen är 100 procent rak...

Hos Carglas såg jag ett listpris på 6mm floatglas på 800:-/kvm,
så i ert fall skulle det innebära runt 1800:- sedan tillkommer
eventuell slipning och håltagning.

oj.. om det stämmer som du säger Peter2400 så är det ju helt klart en positiv överraskning =) Trodde det skulle kosta skjortan! :p Ska kolla upp med lokal glasmästare vad det skulle exakt! Kan ju återkomma när jag fått offert..

Betalade 500kr för 2st 2 metersbitar med borrade hål.. vanligt fönsterglas...

Min vägg är inte 100% rak men ganska fin efter bredspackling och gips...

Har fått ett prisförslag idag.. Då räknade de på 6mm härdat glas, förborrade hål och slipade kanter.. Det skulle kosta 3200kr (2,05m+2,33m).. Har ett ställe till vi väntar på pris ifrån, de räknar dock på 4mm glas då de anser det vara lagom nog..... Vad har ni på era där hemma???

Sätt glasen med små distanser mot bakväggen. Då gör det inte så mycket om den inte är helt hundra rak.
Måste bara tala om att jag satte in glasskiva som stänkskydd redan för 8 år sedan, då körde jag med vanligt 4 mm glas..

Lycka till med erat!!

kimpo ---> de distansskruvarna du pratar om, är det sådana "kärring-skruvar" (kan ha hört fel) :p ??? Expediten hos ena glasmästaren pratade om nåt sånt....

Jag körde bara med en liten bit avklippt plastslang,"typ från en vattenflaska". Men det finns säkert något bättre alternativ nuförtiden..

kimpo ---> OK! hur har du gjort på väggen bakom din glasskiva? Målat, tapetserat eller har du kanske målat/folierat baksidan på glasskivan??? =)

Jag hade tapetserat..

Fick ett svar igår från den lokala glasmästaren..Ca 2800kr.. Leverantören tyckte att vi skulle köra med 5mm härdat glas och ha 6st borrade hål i varje skiva! VA tänkte jag!!! 6 hål i en skiva på 2,05m och samma i en skiva på 2,33m, det blir ju hål överallt! Låter inte snyggt! Min vän har glasskivor i köket, de har 4mm och bara två hål i varje skiva, sedan har de lagt silikonlist i nederkant där skivan vilar mot bänkskivan.. hur ska vi resonera???

Tyvärr behövs nog de 6 hålen. Annars kommer du att få svaj på skivan och därmed risk för "kras" när du torkar av den. Ett annat alternativ är att att sätta fast glaset med smyglister mot bänkskivan och även mot väggskåpen om du har sådana?

kimpo ---> Smyglister skulle kunna vara ett alternativ, men varken jag eller min sambo tycker det är särskilt snyggt.. Så helst, så få hål som möjligt och utan smyglister =)

Nä, jag håller med er.. Då finns det väl bara kvar att fästa skivan mot väggen med 4 st hål i varje skiva. Gör då som Kjellman skriver
Har du så långa stycken så se till att väggen bakom är helt jäkla rak, ingen gammal sne vägg här inte...jag vet....!!!
Lycka till!!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.