T
Ska bygga ett enklare uterum, med lite isolering i golv och tak samt vår/höst glaspartier.

Funderar på glaspartier ifrån Halle eller Willab garden. Halle har jag bekanta som har, visserligen sommarpartierna, och är väldigt nöjda med dom. Jag upplever Halles partier som rejäla, bra konstruktion osv. Nu har jag inte haft möjlighet att kolla på just vår/höst partier, men har svårt att tro att dom skulle uppfattas som sämre.

Var till Willabs ena utställningshall igår och kikade. Partierna kändes bra. Schysst med handtag längs hela skjutpartierna. Hade väl egentligen inget att anmärka på förutom att jag störde mig lite på deras synliga borstlist på utsidan av dörrarna samt att det var lite uselt uppbyggt på vissa ställen så man vid första anblick upplevde att tex dörrarna kärvade. Förstår faktiskt inte varför företagen slarvar med monteringen. Lite som när Ikea bygger ihop skåp och monterar luckor/dörrar snett. Det ger ju bara ett sämre intryck av deras produkter.

Halles vår/höst partier skulle kosta oss 30 000 mer än Willabs. Partierna hos dom båda är i samma tjocklek, har samma u värde osv.
30 000 lägger jag gärna på annat, om inte kvaliten är oslagbar hos Halle vill säga.

Är det någon som har partier ifrån dessa tillverkare som vill dela med sig av sina erfarenheter?
Eller ännu hellre någon som också valde mellan dessa, vad som i slutändan gjorde att ni valde just dom.

Har själv WillabGarden och är nöjd.
Byggde nytt uterum 2015 och har tillbringat nästan alla måltider i uterummet! Är det inte kallare än 0° så är det lätt 21° i uterummet.
Jag har gjuten sula med 300 mm isolering 100 mm betong med golvvärme som värms med Fjärrvärme.
Jag är mycket nöjd med glaspartier och vi valde INTE Vita partier utan ANTRASIT som smutsen inte syns på.
Nivellering av trädäck intill antracitfärgade glaspartier som är sänkt för att undvika upphöjda räls.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag sänkte ner glaspartiet 23 mm så jag slapp att rälsen sticker upp utan det är helt slätt mellan klinkergolv och trädäcket utanför.

https://www.byggahus.se/forum/threa...-ska-renovera-hus.275213/page-13#post-2739141

Redigerat:
T
L Leif i Skåne skrev:
Byggde nytt uterum 2015 och har tillbringat nästan alla måltider i uterummet! Är det inte kallare än 0° så är det lätt 21° i uterummet.
Jag har gjuten sula med 300 mm isolering 100 mm betong med golvvärme som värms med Fjärrvärme.
Jag är mycket nöjd med glaspartier och vi valde INTE Vita partier utan ANTRASIT som smutsen inte syns på.
[bild]
Jag sänkte ner glaspartiet 23 mm så jag slapp att rälsen sticker upp utan det är helt slätt mellan klinkergolv och trädäcket utanför.

[länk]
Här kommer grunden hamna på plintar, dvs krypgrund. Så blir endast trägolv med isolering. Och isolerat plåttak.
Rummet är endast tänkt att användas uppvärmt vid valda tillfällen.

Jag måste bara fråga, syns borstlisten på utsidan av dina dörrar? Börjar fundera på om dom monterat dörrarna fel på deras utställning. Känns märkligt om den ska vara synlig/sitta helt öppet i regn och rusk

Nej, hos mig syns inte borsten dom sitter och tätar mot livet på rälen som dörren rullar på.
Se på bilden från i dag.
Glidskena till skjutdörr utan synlig borsttätning, med en del av uteplats och inomhusmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

L Leif i Skåne skrev:
[bild]

[länk]
Hej Leif, vilken klass på skjutdörrarna har du? Är det WG62 Eco?

Typ: https://www.willabgarden.se/produkt...tTg=&extLi=11650008636&keyword=&extAP=&extMT=

P PungoChavez skrev:
Hej Leif, vilken klass på skjutdörrarna har du? Är det WG62 Eco?

Typ: [länk]
Ja jag tror det heter så. Vår/ Höst. Hos oss bor vi där året runt och behöver bara köra med en kupéfläkten om det varit många minus grader utomhus och det bara när vi sitt där med gäster.
Om du tittar bland mina tidigare bilder, så byggde vi fundament som en modern villa med 300 mm frigolit + 100 mm betong med vattenburen golvvärme. Jag använder fjärrvärme med egen växlare så det är oberoende av husets värmetillförsel, en solig dag är husets element kalla.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.