Har fönster från 1980 i trä med en vacumpackad glaskassett längst in, och sedan en luftspalt till tredje glasruta längst ut som har äkta spröjs.

Nu har den inre glaskassetten börjat lossa på några fönster, det är i sovrummen där vi ofta har öppet fönster på natten.

Kände när det blåser ute att det drar längs kanten mellan glas och fönsterbågen.

Nu är frågan hur jag tätar på bästa sätt. Silkon, sikaflex eller något lim?

Undrar om det blir snyggast med transparent färg på tätningsmassan, det är vitmålad karm.

Och hur får jag dit det på enklaste sätt? Ska ju fästa både på glaset och den målade träytan.

Närbild på ett äldre vitt träfönster med spröjs, där den inre glaskassetten lossnar och visar en luftspalt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

jag skulle plocka ut isolerrutan och sätta ny tätningslist.
Allsköns tätningsmassa limmar fast glaset och det är bara en tidsfråga innan ni måste byta en isolerruta och är den då limmad så blir det merarbete att få rent.

Protte

• Gilla
byggarätt och 1 till
  • Laddar…
Det måste ju finnas en orsak till att den lossnat? Tror, precis som @prototypen är inne på att det är bättre att göra det rätt och riktigt från början.

Oavsett så undvik alla former av siliconbaserade tätningsprodukter då de inte går att måla på och det är ett elände att få bort så det går att måla sedan.

Jag tror det beror på utsatt läge i väster, med mycket sol och regn, samt att vi oftast sover med fönstret på glänt. Egentligen har den ju inte lossat helt, utan det har lossat lite så att det blåser rakt in.

Det blir också effekten att varm fuktig luft åker ut och isar igen den tredje rutan inifrån när det är minusgrader.

Det är väldigt tunga och bökiga fönster att hänga ur, helst skulle jag vilja dra en sträng med lämplig fogmassa på dessa tre fönster som krånglar.

Det går väl att skära med ett rakblad om kassetten måste bytas.

Transparant tec7 låter ju inte så tokigt, var köper jag den?

tex byggmax clas ohlsson beijer

Precis som Protte skriver så bör du plocka ut isolerkassetten och byta tätningslisten som glaset vilar emot.
Det är möjligt att foga glaset istället för att använda tätningslist men det är betydligt svårare att få det snyggt.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.