Jag kommer montera glasgolv på befintliga 195 reglar mellan våningsplanen på en yta om ca 3x1,2m. Jag har tagit upp hålet med en sänksåg enligt bifogad bild och vill naturligtvis att golvet och glaset hamnar i exakt samma nivå. På bilden är innertaket kvar men ni förstår förhoppningsvis planen. Men utmaningen är att glaset inklusive gummiunderlag på reglarna är 37mm och befintlig tjocklek på golvet är ca 28mm inkl golv och golvskivor. Jag behöver alltså ta ner den del av reglarna som glaset ska ligga på med ca 9-10 mm. Några tips på hur det bör göras för så bra resultat som möjligt?

Tacksam för svar.

Uppskuret golv med exponerade träreglar redo för installation av glasgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
Överhandsfräs borde väl funka

Det tror jag också, var är det för kopparrör som du hade dolt där i golvet?
Det kommer du flytta nu antar jag?

Jag tänker också överhandsfräs. Runt om borde vara ganska rätt fram, men frågan är mittregeln. Jag funderar på någon form av skena med tillräcklig stabilitet till handöverfräsen?

Rören är till radiatorerna.

• Gilla
Elmasry
  • Laddar…
Blir bärigheten tillräcklig i golvreglarna?

Jag har inte räknat på bärigheten, men jag sätter en extra 195 regel på insidan där jag gör utfasningen så jag förutsätter att det bör kompensera för utfasningen. Glasskivorna väger ca 210kg vilket kanske är 150kg mer än ett vanligt golv, men jag kommer inte ha några möbler ovanpå den delen av golvet så jag antar att det är väl inom marginalen.

Nyfiken fråga: Vad är vitsen med att lägga in ett glasgolv bredvid trappöppningen?

Intressant! Får man fråga vad glasgolvet kostar?

/Krille

Immobil. Vitsen? Du har helt rätt, det är tillräckligt med ett vanligt trägolv i närheten av trappan (men även på alla andra ställen i världen också) 🙂

Krille, ca 5-6 tkr per m2

• Gilla
Hammarskallen och 2 till
  • Laddar…
"Folk" kommer att vägra gå på glaset. Har varit med och gjort en utställning med glasgolv i entrén och folk hoppar gärna över glaset alternativt skriker.

Sedan är det kanske lite kontroversiellt med kvinnfolk i klänning eller kjol.

Protte

• Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Jag tror snarare att alla som besöker huset kommer att testa gå på glasgolvet :)

Vi öppnade bjälklaget mellan våningarna för att få ljusare och större rymd. Fast nu ångrar jag att vi inte la ett glasgolv istället - kan bli ett projekt om 10 (?) år när allt annat är klart ;-)

Återkom gärna med bilder på resultatet.

/Krille

Nylagd golv med infällda glaspartier och vit trapp med räcken i ett modernt hem.
Skapa konto

Modern genomskinlig golvmonterad glasdörr som avslöjar underliggande trappsteg nära en vit trappräcke.
Skapa konto

Så här blev resultatet

• Gilla
knep_å_knåp och 23 till
  • Laddar…
Det vart ju riktigt fränt! :D

Ja, som Protte säger så är det ju lite kontroversiellt med glasgolv med tanke på kvinnor i kjol men det där blev ju helläckert (y)

Grymt snygg detalj för en rimlig peng. Nu funderar jag bara på var vi också skulle kunna montera glasgolv :)

/Krille

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.