wrang wrang skrev:
Du kan ju köpa grovbetong på storsäck men kanske lättare ändå att köpa pallvis med betong.

men om man fyller med torr betong och vattnar så kommer vattnet nå ner helt så allt blir bränt

kan man då inte blanda det i en tombola lite fuktigt å sedan lägga in mot pool och träskiva ...
Det är rätt mycket dyrare att köpa grovbetong än att blanda 4 : 1, vi gjorde ändå av med 2 pallar betong och runt 20t sand. Man behöver heller inte styrkan av betongen då marken håller emot.

Anledningen till att man har betong är för att den dagen man behöver tömma poolen skall sanden vara kvar och inte glida ner och göra så att poolen spricker.
 
Ok !
Så lång som cement och blandning med sant hänger jag med :)

Ska jag vattna det eller kommer det att brännas med tiden ?

jag har förstått att först fylla i ca 20-30 cm sand+cement .
Sedan vatten i poolen motsvarande höjd och sedan upprepa det ,
 
Det kommer att brännas med tiden av markfukten, men med dyra saker så gillar jag att följa manualen slaviskt så jag kan skylla på tillverkare om något blir fel. Så jag vattnade för det stod det i mina anvisningar.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Så här Står det exakt
 
  • Formar för gjutning av poolkant med träfiberskivor och skyddande plastfolie på en konstruktionplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jonas Persson
Som det skrivs ovan är betong och cement inte samma sak, betong är cement blandat med ballast. De anger fyra delar ballast och en del cement. Men vad för ballast, ren sand eller sand med grus? Här i Sverige pratar man om fin- och grovbetong när man köper säckar. Kommer betongbilen finns det fler val än så, men den är full med vatten, så den utgår.

Viktigt är att ballasten är ren och inte innehåller organiskt material. De skriver även att den ska vara torr, inte blöt och det är för att den inte ska bli för tung av vattnet innan du fyllt polen. Är den för tung kommer väggarna att bågna inåt poolen.

Hur fin sanden är kanske inte har så stor betydelse då denna mur oavsett kommer att spricka då den inte är armerad. Dess funktion är att fördela trycket jämnt mot glasfiberväggen. Till skillnad från en armerad betongvägg kommer den inte att vara självbärande, det finns därför risk att vägarna kommer att bukta in om du i framtiden tömmer poolen då marktrycket kan vara så stort att poolväggarna ger efter när det inte finns något mottryck från vattnet i poolen.

På bilden ser det ut som om du ska "gjuta" mycket tunna väggar, fem, tio centimeter?

1) Fyll poolen med 20 cm vatten
2) Häll ner lika mycket av den torra blandningen mellan skiva och poolvägg (20 cm)
3) Duscha (glaze-glasera) på lite vatten så att toppskiktet brinner, merparten ska fortfarande vara torr!
4) Upprepa tills du kommit till toppen.
5) Nu kommer det att ta en tid innan all betong brunnit. Fukt och vatten kommer att leta sig ner olika fort beroende på om det t ex regnar.

Ser att de täckt poolen, mycket klokt då detta kommer att damma något överdjävligt när du häller ner den torra blandningen. Munskydd är det minsta du ska använda.
 
  • Gilla
niblom
  • Laddar…
Tack

jag börjar gräva och förbereda för gjutning av botten platta denna veckan.

återkommer med bilder
 
  • Gilla
wrang och 1 till
  • Laddar…
Hej
Kan bara flika in och säga att ovan är korrekt som jag tolkar det. Tänk på när du köper grus så skall du köpa 0-8 mm eller 0-16 mm beroende på vad som rekommenderas. Viktigt att du har "blandad" kornstorlek. Och inte köper en säck med vanlig sand och en säck med 6-8 grus. Du behöver få med "hela" registret på kornstorlekar. Jag hade nog använt 0-16. Motsvarar ungefär vanlig grovbetong. Men undersök saken
 
Försökte gräva idag med en grävskopa men det gick inte så bra pga Tjäle i marken .
Får vänta en vecka till innan vi får försätta arbeta .

fick va 4T 0-16 levererad också samtidigt
 
  • Grävmaskinsspår och frusen jord i grävd trädgård visar tjäleproblem vid byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två barn vid en stor hög grus på en blå presenning i en trädgård, med lekplats och bostadshus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du bestämt dig för hur du skall göra med brunnen?

/N
 
Ja !
Ingen ser ingen hör :)

Skojar bara, ska först gräva och sedan koll på det
 
Vad rekommenderar ni för saltklorinator till en glasfiber pool 24kbm ?
 
Redigerat:
Grävning pågår
 
  • Utgrävning i trädgård nattetid med synliga jordhögar och skyddsplåtar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
J.Wentzel
  • Laddar…
Pågår.....
 
  • Grävd mark med byggmaterial och verktyg vid ett pågående byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nygrävd byggplats med hög av grus och en blå presenning i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Simon Traktor
  • Laddar…
Så här får det bli !
Ringde cleanpipe och frågade om storlek på slangen vid slamm och annat sugning och dem sa 50mm till 210mm beroende bil till bil !
Jag kopplar en 250mm rör och flyttar den längre bort vid behov för sugning !
 
  • Grusfylld byggarbetsplats med schaktade grävmaskinsspår och konstruktionsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Greatstomp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.