Hej! Har ett fruktansvärt irriterande problem. Glaset som täcker ugns lampan sitter stumt! Har t.o.m. införskaffat ett litet plasthölje som man sätter på för och hjälpa till att skruva upp men det går helt enkelt inte, vi är flera som försökt… Är en bosch inbyggnadsugn från 2017, nån som har nåt vettigt tips för hur jag kan lossa denna o få dit en ny lampa?!

Tack på förhand!!

Jag hade värmt till 200 grader och sen testat om de sitter fast

TheImprovisor
Använd en tång, förslagsvis en polygrip, att greppa runt glaset med. Lägg något som skyddar mellan glaset och tången, t.ex. en disktrasa, och kläm inte åt för hårt.

• Gilla
Jakben
  • Laddar…
TheImprovisor TheImprovisor skrev:
Använd en tång, förslagsvis en polygrip, att greppa runt glaset med. Lägg något som skyddar mellan glaset och tången, t.ex. en disktrasa, och kläm inte åt för hårt.
Tanken var bra men kommer ej runt med polynesisk, den är ganska stor, nåt annars förslag, medel som kan ”lätta” på den

• Smutsig ugn med torkad matfläck på ovansidan och en bakplåt synlig längst ner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
TheImprovisor
Nej, tyvärr inte. Det är ju svårt att få ett riktigt bra grepp när glaset är konformat.

Går det att sätta en mejsel mot en av flänsarna (återigen med ett skydd mellan verktyg och glas) och slå försiktigt med en hammare på skaftet?

Förslaget du fick om att värma upp ugnen, har du testat det? Om glaset har "kläggat" fast av inbränt fett kan värme mjuka upp "klägget" och göra glaset mer villigt att lossa.

Det finns ju medel, typ WD 40 och 5-56 du skulle kunna spraya runt fästet som kanske kan krypa in i gängorna, men det är ett högst ovetenskapligt tips.

ClasseClas
Dessa glas är notoriskt svåra att få bort. Det behövs ett verktyg för att få loss den.
Verktyg för att lossa ugnsglas bredvid ett smutsigt ugnsglas på svart yta.
Skapa konto
Verktyg för att lossa glas på ugn, liggande på svart yta med tangentbord i bakgrunden.
Skapa konto

När jag köpte ett nytt glas så följde verktyget med. Använd sen en polygrip eller hellre en lång mejsel för att vrida runt. Det kan gå med handkraft.

Kolla på Bosch reservdelar för din ugn om den finns kvar som reservdel.
https://www.bosch-home.se/produkter/reservdelar/ugnar

Annars får du höra av dig. Jag kan skicka min för jag har bytt ugn.

• Gilla
HasseTeknik och 2 till
  • Laddar…
TheImprovisor
ClasseClas ClasseClas skrev:
Dessa glas är notoriskt svåra att få bort. Det behövs ett verktyg för att få loss den.
[bild][bild]
När jag köpte ett nytt glas så följde verktyget med. Använd sen en polygrip eller hellre en lång mejsel för att vrida runt. Det kan gå med handkraft.

[länk]

Byggahus när det är som bäst. 👌

• Gilla
Jakben
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
[bild][bild]

[länk]

Jag har faktiskt införskaffat detta men gick inte ändå! Träck upp så hårt jag kunde men den hoppa ur gängan, men nu fick jag faktiskt loss den tillslut efter mycket ryckande med handkraft, känns skönt efter den inte funkat på ett år o jag testat med jämna mellanrum utan att de funka😅! Tack för erbjudandet dock!! :)

• En hand håller i en vit plastdetalj framför en öppen ugn.
    Skapa konto
  • Gilla
ClasseClas och 1 till
  • Laddar…
TheImprovisor
Bra jobbat. 👍

ClasseClas
Jakben Jakben skrev:
Jag har faktiskt införskaffat detta men gick inte ändå! Träck upp så hårt jag kunde men den hoppa ur gängan, men nu fick jag faktiskt loss den tillslut efter mycket ryckande med handkraft, känns skönt efter den inte funkat på ett år o jag testat med jämna mellanrum utan att de funka😅! Tack för erbjudandet dock!! :)
Vad bra! Det är en riktigt usel konstruktion när det för det första behövs ett verktyg för att få loss den och för det andra att det ändå inte är självklart att få loss den. Jag vill minnas att det för min del gick bra att få lös glaset med handkraft när det begav sig med verktyget, men inte utan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.