Lägenhetsfixare
· Stockholms län
· 10 inlägg
Har ett Ifö tvättställ i badrummet med en, vad jag gissar, blandare från Mora. All märkning är borta men den har i alla fall det Mora kallar ESS funktion, med 70 gr. utslag åt vänster (V-vatten) och 30 gr. åt höger (K-vatten).
Problemet är att det är ett glapp för att öppna och stänga med spaken.
Har sökt på nätet på rätt många ställen men inte kunnat klura ut vad exakt det är för modell och hitta någon instruktion på hur man justerar den.
Vore tacksam för tips på hur man åtgärdar problemet och/eller dokumentation på den (steg 1 är ju då att identifiera modellen. Helt säkert är att den är från 1995 då badrummet renoverades. Fungerar u.a. i övrigt, så jag tänker inte byta hela blandaren.
Problemet är att det är ett glapp för att öppna och stänga med spaken.
Har sökt på nätet på rätt många ställen men inte kunnat klura ut vad exakt det är för modell och hitta någon instruktion på hur man justerar den.
Vore tacksam för tips på hur man åtgärdar problemet och/eller dokumentation på den (steg 1 är ju då att identifiera modellen. Helt säkert är att den är från 1995 då badrummet renoverades. Fungerar u.a. i övrigt, så jag tänker inte byta hela blandaren.
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 495 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 495 inlägg
Någon variant av mora temp har du skulle jag tro. Har funnits lite olika design på både pipen och locket (som ligger till vänster på porslinet bredvid blandaren)
Men det låter som den helt enkelt är lite sliten då spaken glappar.
Och inte var det billigt att byta hela överdelen heller. Billigaste jag hittar är 381:- för RSK 8938155
Servicehandboken sidan 30:
http://www.e-magin.se/v5/viewer/files/viewer_s.aspx?gKey=398b57km&gInitPage=30
Jag skulle vilja säga att det är värt att byta blandaren. Men det är bara jag
Jag kastade faktiskt ut min egen ESS här hemma för ett tag sen, ska se om jag hittar den i mässingslådan
Men det låter som den helt enkelt är lite sliten då spaken glappar.
Och inte var det billigt att byta hela överdelen heller. Billigaste jag hittar är 381:- för RSK 8938155
Servicehandboken sidan 30:
http://www.e-magin.se/v5/viewer/files/viewer_s.aspx?gKey=398b57km&gInitPage=30
Jag skulle vilja säga att det är värt att byta blandaren. Men det är bara jag
Jag kastade faktiskt ut min egen ESS här hemma för ett tag sen, ska se om jag hittar den i mässingslådan
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 495 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 495 inlägg
Lägenhetsfixare
· Stockholms län
· 10 inlägg
Ser onekligen ut att vara samma blandare som du krilleman_215 har liggande. Och servicehandboken bekräftar ju det (Mora Temp, sid. 36 (ESS 010?)). Tack för guidningen!
Bortsett från att jag behöver skaffa en 32 mm nyckel eller en större skiftnyckel så är jag osäker på vad som skall hjälpa. Felsymptomet finns inte med i servicehandboken (sid. 30). Jag har ett glapp på 8 mm, mät vid pipens ände.
Jag behöver alltså byta hela överdelen (inkl. kolven)? Räcker inte med att rengöra och smörja ventilhylsan, eller byta den och/eller kolven?
Bortsett från att jag behöver skaffa en 32 mm nyckel eller en större skiftnyckel så är jag osäker på vad som skall hjälpa. Felsymptomet finns inte med i servicehandboken (sid. 30). Jag har ett glapp på 8 mm, mät vid pipens ände.
Jag behöver alltså byta hela överdelen (inkl. kolven)? Räcker inte med att rengöra och smörja ventilhylsan, eller byta den och/eller kolven?
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 495 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 495 inlägg
Uppsmörjning känns inte som en lösning om spaken glappar.
Jag kan demontera överstycket och skicka till dig om du kan leva med ca 2mm glapp. Blandaren skulle ändå bara säljas som mässingsskrot.
Jag kan demontera överstycket och skicka till dig om du kan leva med ca 2mm glapp. Blandaren skulle ändå bara säljas som mässingsskrot.
Lägenhetsfixare
· Stockholms län
· 10 inlägg
Juste!
Vi kan ta det utanför denna tråden.
Vi kan ta det utanför denna tråden.
Spaken till min gamla Mora tvättställsblandare glappar inte men är väldigt trög. Såg ett tips från en HSB-förenings hemsida att spruta in siliconspray utan att demontera blandaren. Verkar väldigt enkel åtgärd, men är det en bra idé?