Hej, undrar om någon har ett gott råd till mig. Har nämligen oljat vårt nyslipade askgolv och sedan oljat det med trestjerners ofärgade golvolja.
Missade dock att man behöver torka av alla oljerester och nu har vi en glansig svårtorkad yta.
Vi har hyrt en poleringsmaskin och köpt vita pads (scotchbrite200?) i hopp att åtgärda detta, men är rädd att det bara river upp och blir värre? Det har knappt gått ett dygn... Någon som har tips/råd/erfarenheter av liknande situation? Skulle verkligen behöva lite hjälp.
Tack!
Missade dock att man behöver torka av alla oljerester och nu har vi en glansig svårtorkad yta.
Vi har hyrt en poleringsmaskin och köpt vita pads (scotchbrite200?) i hopp att åtgärda detta, men är rädd att det bara river upp och blir värre? Det har knappt gått ett dygn... Någon som har tips/råd/erfarenheter av liknande situation? Skulle verkligen behöva lite hjälp.
Tack!
Hej Kristina, hur gick det för dig? Sitter nämligen i samma knipa, se bifogad bild. Hjälpte poleringsmaskinen? Vad har du för tips?
Tack
Tack
Kristina Ekegren skrev:Hej, undrar om någon har ett gott råd till mig. Har nämligen oljat vårt nyslipade askgolv och sedan oljat det med trestjerners ofärgade golvolja.
Tack!
Jisses. Hur länge sedan är det sen behandling?P Peter Karlsson2 skrev:
Prova med skurnylon eller liknande ganska omgående på ett mindre iögonfallande ställe och gno/polera och titta sen med rätt vinkel på ljuset om det blev bättre. För mycket olja som får ligga kvar på ytan bildar film och det är inget bra, alltså ett icke dugligt slutresultat. Låt inte solen ligga på för då torkar det bara fortare. Helst under 20grader och ingen direkt sol så har träet bättre chans att suga i sig oljan.
Hellre tunt och flera lager än tjockt och slipa om..
Tack för tipset, men det är kört. Hyrde även en poleringsmaskin, funkar inte, oljan blev bara varm (översta lagret). Jag får helt enkelt slipa allt på nytt? Det har nu gått 2 dygn sen sista behandlingen, kan jag slipa ner golvet idag?
N Nyfiknast skrev:Jisses. Hur länge sedan är det sen behandling?
Prova med skurnylon eller liknande ganska omgående på ett mindre iögonfallande ställe och gno/polera och titta sen med rätt vinkel på ljuset om det blev bättre. För mycket olja som får ligga kvar på ytan bildar film och det är inget bra, alltså ett icke dugligt slutresultat. Låt inte solen ligga på för då torkar det bara fortare. Helst under 20grader och ingen direkt sol så har träet bättre chans att suga i sig oljan.
Hellre tunt och flera lager än tjockt och slipa om..
Exakt vilken produkt har du använt dig utav?
Hur känns golvet där det ligger förmycket produkt på, är det hårt, klibbigt, kan man skrapa bort med en nagel?
Beroende på vilken produkt och hur den nu beter sig så lämpar sig olika metoder. Är det riktigt klibbigt så kanske man ska skrapa av dom värsta partierna med en sickel/färgskrapa för att inte slippappret ska klibba ihop fort
Hur känns golvet där det ligger förmycket produkt på, är det hårt, klibbigt, kan man skrapa bort med en nagel?
Beroende på vilken produkt och hur den nu beter sig så lämpar sig olika metoder. Är det riktigt klibbigt så kanske man ska skrapa av dom värsta partierna med en sickel/färgskrapa för att inte slippappret ska klibba ihop fort
Produkter som diskuteras: "färgskrapa"
Färgskrapa Flexi Speedheater
Med 3 blad och hölster
499 kr inkl moms
Läs mer
Herdins golvolja naturell.
har torkat , lite glans här och där, men för tunt att skrapa bort, har provat skruva bort också
har torkat , lite glans här och där, men för tunt att skrapa bort, har provat skruva bort också
Är det torrt så är det bara att slipa, annars ta ett metallföremål och skrapa där det är blankt och se vad som händer. Är det som kåda så vänta ytterligare ett par dagar.
Dagen innan du behandlar golvet har du persiennerna nere och är det varmt ändå så hänger du upp något ytterligare som hindrar solen från att lysa in och värma upp. Sen börjar du riktigt tidigt på morgonen när det är svalt och oljar enligt instruktionerna ( en bit i taget och torka av med LUDDFRI trasa efter ett par minuter) Använd inte papper eller något som fnösar sig. Rör noga om i burken innan och under behandlingen och lägg hellre tunt och gör jobbet 2ggr än att göra om att från grunden. Ett parkettgolv är inte massivt trä och kan inte slipas om hur många gånger som helst. Läs på och förbered allt innan så blir det bra
Dagen innan du behandlar golvet har du persiennerna nere och är det varmt ändå så hänger du upp något ytterligare som hindrar solen från att lysa in och värma upp. Sen börjar du riktigt tidigt på morgonen när det är svalt och oljar enligt instruktionerna ( en bit i taget och torka av med LUDDFRI trasa efter ett par minuter) Använd inte papper eller något som fnösar sig. Rör noga om i burken innan och under behandlingen och lägg hellre tunt och gör jobbet 2ggr än att göra om att från grunden. Ett parkettgolv är inte massivt trä och kan inte slipas om hur många gånger som helst. Läs på och förbered allt innan så blir det bra
Hej gott folk,
Tack för alla era tips.
Nu har jag slipat golvet på nytt med det finaste sandpapper. Sedan oljade jag in golvet med OSMO hårdvax olja, jag såg alltid till att det inte blev några rester kvar, blev det rester kvar så torkade jag bort det med trasa. MEN nu har det visat sig att det kvarstår en hel del vita fläckar här och där. Jag la lite vatten över dessa fläckar för att försöka skrubba bort det, det ligger som små droppar över pga oljan. Men det går efter HÅRT skrubbande få bort det tunna vita lagret.
Ska jag hyra en poleringsmaskin och smörja in ekgolvet med något ämne som tar bort det tunna vita lagret? Isf vilket ämne?
Tack för all er hjälp!
Tack för alla era tips.
Nu har jag slipat golvet på nytt med det finaste sandpapper. Sedan oljade jag in golvet med OSMO hårdvax olja, jag såg alltid till att det inte blev några rester kvar, blev det rester kvar så torkade jag bort det med trasa. MEN nu har det visat sig att det kvarstår en hel del vita fläckar här och där. Jag la lite vatten över dessa fläckar för att försöka skrubba bort det, det ligger som små droppar över pga oljan. Men det går efter HÅRT skrubbande få bort det tunna vita lagret.
Ska jag hyra en poleringsmaskin och smörja in ekgolvet med något ämne som tar bort det tunna vita lagret? Isf vilket ämne?
Tack för all er hjälp!
N Nyfiknast skrev:Är det torrt så är det bara att slipa, annars ta ett metallföremål och skrapa där det är blankt och se vad som händer. Är det som kåda så vänta ytterligare ett par dagar.
Hmm.P Peter Karlsson2 skrev:Hej gott folk,
Tack för alla era tips.
Tack för all er hjälp!
Vilken osmo hårdvaxolja använde du?
Och rörde du om riktigt noga innan du började applicera ut det?
Och med vad applicerade du ut det på golvet med?
Och har du slipat eller behandlat golvet från höger till vänster? Alltså mot fibrerna? För det ser flammigt ut.
Tror inte alls alls på att du ska skrubba hårt på golvet nu för att få bort något, då kan det bli fläckigt resultat. Om du lagt på förmycket så kan man polera ytan med en grön fiberrondell när hårdvaxoljan helt härdat.
Antingen fick du inte bort allt när du slipade eller så la du på för tjockt/inte rörde om i burken så det blev något knas där.
Hursomhelst så hårt skrubbande tror jag inte på, det liksom tar bort ett problem och lägger till ett annat
Jag änvände den ofärgade OSMO hårdvaxoljan.
Skakade om och rörde om med en pinne ordentligt.
Applicerade med pensel och sedan OSMO svampen för att gnugga in det ordentligt.
Jag har slipat golvet från höger till vänster.. MEN.. tydligen slipade jag inte tillräckligt djup, enligt en vän. Jag skulle ha använt grövre sandpapper och kört flera rundor då maskinen jag använde inte brukar gå djupet...
Orkar inte slipa det på nytt, är så trött på detta nu..
Kommer flytta in möblerna och mattorna idag..
Däremot, om du kan tipsa mig andra alternativa lösningar, så skulle jag vara väldigt tacksam.. Tex om jag kan använda något "ämne" för att skrubba bort vissa fläckar som syns efter att vi har flyttat in allt.. Fick tips om att prova OSMO rengöringsmedel och sedan avsluta med underhållsvax ofärgad..
Andra förslag eller feedback?
Tack.
PK
Jag har slipat golvet från höger till vänster.. MEN.. tydligen slipade jag inte tillräckligt djup, enligt en vän. Jag skulle ha använt grövre sandpapper och kört flera rundor då maskinen jag använde inte brukar gå djupet...
Däremot, om du kan tipsa mig andra alternativa lösningar, så skulle jag vara väldigt tacksam.. Tex om jag kan använda något "ämne" för att skrubba bort vissa fläckar som syns efter att vi har flyttat in allt.. Fick tips om att prova OSMO rengöringsmedel och sedan avsluta med underhållsvax ofärgad..
Tack.
PK
Förstår att du är less på det nu, nästan så man lider med digP Peter Karlsson2 skrev:Jag änvände den ofärgade OSMO hårdvaxoljan.
Tack.
PK
Jag skulle med prova OSMO rengöringsmedel och underhållsvax, kan vara värt ett försök eller så skippar du det helt då det ändå inte tar bort det flammiga pga för lite slipning samt vänster till höger slipat.
In med möbler och mattor så är det glömt om ett par veckor
Misströsta inte, det blir bättre med tiden. Poleringsmaskinen hjälpte inte alls, däremot så fortsätter golvet suga in oljan och det blir även mattare när man går omkring på golvet trots att det känns lite klibbigt i början.P Peter Karlsson2 skrev:
Det blir också bättre när man rengör/moppar golvet. Jag köpte Trestjärners underhållsolja naturell, den funkar fint.
PS Jag minns inte, men jag kan också ha moppat med såpa för att få bort det mesta, brydde mig inte så mycket om att skydda golvet längre, ville bara få bort klibbet. Men jag tror inte du behöver göra det om ni kan stå ut med lite klibb i några veckor. Och underhållsoljan är fantastisk och skonsam.
Lycka till!
Hej, nu verkar jag ha hittat en lösning? Jag köpte Teakolja, för att testa ett hörn som var typ helt vitt. Ville inte få upp förhoppningarna först när det vita försvann men nu har det gått 3 dgr och det ser ff bra ut.. hmm undrar om jag inte ska olja in hela vardagsrummet med teakolja? Feedback tack.