564 läst · 2 svar
564 läst
2 svar
Gjutnings har inte utfört
Hej
Jag beställde betong med pump för att kunna gjuta ett tak. Beställningen gällde fyra lastbilar med betong samt en betongpump.
På den planerade gjutningsdagen anlände endast en betongbil och pumpbilen till arbetsplatsen. Personal på plats meddelade att de inte kunde utföra arbetet på grund av att det saknades ett staket, vilket de ansåg utgjorde en säkerhetsrisk. De lämnade sedan platsen utan att genomföra något arbete.
Två dagar senare fick jag en faktura för 8 m³ betong samt pumpkostnaden, totalt cirka 30 000 kr. Företaget besökte aldrig arbetsplatsen förut , bad inte om några bilder och gav heller ingen ytterligare information.
När jag kontaktade kundtjänst för att åtminstone få pumpkostnaden borttagen – eftersom pumpen aldrig användes utan endast transporterades till och från platsen – fick jag beskedet att jag fortfarande var betalningsskyldig.
Min fråga är: Om detta skulle gå till domstol, finns det andra juridiska argument jag kan använda för att bestrida fakturan?
Jag beställde betong med pump för att kunna gjuta ett tak. Beställningen gällde fyra lastbilar med betong samt en betongpump.
På den planerade gjutningsdagen anlände endast en betongbil och pumpbilen till arbetsplatsen. Personal på plats meddelade att de inte kunde utföra arbetet på grund av att det saknades ett staket, vilket de ansåg utgjorde en säkerhetsrisk. De lämnade sedan platsen utan att genomföra något arbete.
Två dagar senare fick jag en faktura för 8 m³ betong samt pumpkostnaden, totalt cirka 30 000 kr. Företaget besökte aldrig arbetsplatsen förut , bad inte om några bilder och gav heller ingen ytterligare information.
När jag kontaktade kundtjänst för att åtminstone få pumpkostnaden borttagen – eftersom pumpen aldrig användes utan endast transporterades till och från platsen – fick jag beskedet att jag fortfarande var betalningsskyldig.
Min fråga är: Om detta skulle gå till domstol, finns det andra juridiska argument jag kan använda för att bestrida fakturan?
Exakt vad hade du beställt. Det står som att du bara beställt betong och pumpning. Men det låter som du även skulle få gjutningen utförd (alltså färdigt fram till avjämnad betong)? Eller är det pumpbilsföraren som inte ville gå där utan räcket?
Men OM det är så att arbetsplatsen inte bedömdes som säker, så gjorde firman troligen helt rätt som inte utförde arbetet, och du ansvarar som byggherre.
Men frågan är väl då kanske om konsumenttjänstlagen kan lägga ansvar på firman att kontrollera säkerheten i förväg eller något sådant.
Men OM det är så att arbetsplatsen inte bedömdes som säker, så gjorde firman troligen helt rätt som inte utförde arbetet, och du ansvarar som byggherre.
Men frågan är väl då kanske om konsumenttjänstlagen kan lägga ansvar på firman att kontrollera säkerheten i förväg eller något sådant.
Det låter som du är byggherren.K kingsmams skrev:Hej
Enligt Arbetsmiljöverkets föreskrifter och allmänna råd (AFS 2023:13) är du då ansvarig för att bestämmelserna där följs oavsett om du är privatperson eller företagare.
"5 kap. 2 §
Arbetsgivaren ansvarar för att bestämmelserna i detta kapitel följs. Med arbetsgivare likställs den som hyr in arbetskraft."
"5 kap. 60 §
Arbetsgivaren, och andra ansvariga enligt 2 §, ska se till att risk för fall till lägre nivå är förebyggd. Det gäller både vid arbete och vid de förflyttningar som görs i samband med arbetet.
När fallhöjden är 2 meter eller mer ska fallrisken normalt förebyggas genom att man arbetar i skydd av gemensamma fallskyddsanordningar som skyddsräcken, mobila eller fasta arbetsplattformar, arbetskorgar, på eller innanför ställningar med skyddsräcken eller ovanför eller innanför fallskyddsnät."
Ansvaret för skyddsräcket faller således i första hand på dig. Om du brustit i ditt genom myndighets i föreskrift utställda ansvar blir det svårt för dig att skylla på någon annan. Ansvar för kontraktsbrott faller således på dig och därmed även orsakad ekonomisk skada - (inomobligatoriskt skadestånd, som kunde varit för 4 lass betong).
Var också glad att arbetet avbröts innan någon ramlade ner och blev förlamad/död, då hade skadestånd på uppåt miljonen kunnat bli aktuellt
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
E.ON har efter 2 år fortfarande inte slutfört elanslutning
El -
Hantverkare debiterar fullt pris trots att alla moment inte utförts
Juridik -
Hantverkaren har inte utfört arbete i tid enligt överenskommelse
Frågor om juridik och fastighetsrätt -
Betala eller inte för dåligt utfört arbete?
Grund & Markarbeten -
Inför husköp: Våtutrymme inte fackmannamässigt utfört- hur ställer sig försäkringen?
Försäkringar