Håller på att riva i den gamla tvättstugan i källaren. Har sågat upp den gamla trätrallen och där hittade jag en gammal gjutjärnsbrunn under. Avloppet ifrån en gammal vask samt tvättmaskinen går ner där.
Nu är frågan ifall det finns någon annan lösning än att bila upp hela brunnen...
Har ingen aning om vilket håll själva avloppet går... och är inte speciellt intresserad av att börja bila upp en gammal stamledning som går under själva husplattan.
Brunnen ifråga verkar vara i gott skick... inte sprucken och ej några rosthål eller liknande..

Tanken är att flytspackla hela golvytan och sen lägga klinker.
Nu undrar jag ifall det finns någon möjlighet att behålla den gamla brunnen och sen gjuta en ny brunn ovanför...?
Eller kanske man kan renovera den gamla brunnen?

Se bif bilder.

j P-A
 
  • DSC_0648.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0647.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fler bilder...
 
  • DSC_0651.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0650.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tyresö
Om du ska använda avloppet ,så blir du så illa tvungen att bila bort den gamla brunnen och ersätta den med en plastbrunn. Det finns en tråd här på forumet, där dom har gjutit fast den nya brunnen i den gamla. Om det är lagligt och godkännt av försäkringsbolaget återkommer TS i den tråden.

Själv skulle jag bila bort den gamla brunnen - även om det inte är ett så trevligt jobb.
Du kanske ska kontakta ditt försäkringsbolag och höra vad dom godkänner - det är ju ändå dom som ska betala i slutänden, om det blir strul.
 
Jo...som sista utväg får det väl bli så...
Men skall höra med Dakki här i malmö först och fråga vad dom anser.
www.dakki.se
Det verkar ju bli godkänt vad jag kan förstå...

J P-A
 
Jag skulle inte tveka att bila upp och byta brunnen när man ändå lägger pengar och tid på att fixa golvet.
Gamla bottenplattor brukar inte bjuda så mycket motstånd så det är inte så jobbigt eller tar speciellt lång tid om man har/hyr rätt maskin. Kanske behöver du ändå dra nytt avlopp till vasken och tvättmaskinen?

Lite svårt att se på bilden men sitter inte vattenlåset med rensproppen till höger på närbilden? Då går avloppet från brunnen ditåt. Och du behöver inte bila långt för att komma åt att koppla på en ny brunn.
 
Ja,jag har bestämmt mig för att bila upp hela skiten... Frugan inte så imponerad men lika bra att göra det riktigt för framtiden.
Nu är frågan ungefär hur långt måste man bila bort utanför brunnen för att kunna få på ett nytt pvc rör....räcker 30 cm???

J P-A
 
Är rören friska och du får ur brunnen ur närmaste muffen behöver du stort sett inte bila mer än tillräckligt för att få loss brunnen. Nu brukar det iof vara lite svårt att få loss brunnen ur muffen utan att skada muffen pga att godset i stosen som går in i muffen brukar vara tjockare än vanligt gjutjärnsrör. Men ibland går det bra...
Men det är nästan omöjligt att svara på innan du kommit ner och ser rören. Är de dåliga kan du få följa de en bit innan du hittar ett bra ställe att skarva på.

Och du får säga till frun att en ny brunn är mycket enklare att rensa och hålla fräsch och det är inte kul att efteråt riva upp en fint kaklat golv för att byta brunnen då.:(
 
Har börjat bilat en smula nu och det är som sagt relativt mjukt men.... ser nu att det är ett till påstick till brunnen som jag inte har en aning varifrån det kommer....
Suck...att det alltid blir en jädrans massa mer jobb utöver vad man tänkt sig...:)

Funderar på att starta en tråd där folk kan följa utvecklingen ifall nån är intresserad....
Detta lär jhu ta ett par v eckor och spräcka 10000 kronors budgeten....
 
Tyresö skrev:
Du kanske ska kontakta ditt försäkringsbolag och höra vad dom godkänner - det är ju ändå dom som ska betala i slutänden, om det blir strul.
inget fel att byta när man ändå håller på men jag undrar vilken strul det kan bli och vad försäkringen kommer att betala för om det kanske sipprar lite tvättvatten in i sanden under huset. Hur upptäcker man det och vilka skador kan man förvänta sej? Gissar att gjutjärnsbrunnen är i bättre skick och tätare än dom cementrör som går under huset men man rekommenderar bestämt att byta brunnar på löpande band och låter cementrören vara i fred. Skulle förstå det om brunnen satt upphängd i trätaket mellan 2 våningar ....
gaia
 
Tyresö
JPA666 skrev:
Har börjat bilat en smula nu och det är som sagt relativt mjukt men.... ser nu att det är ett till påstick till brunnen som jag inte har en aning varifrån det kommer....
Suck...att det alltid blir en jädrans massa mer jobb utöver vad man tänkt sig...:)

Funderar på att starta en tråd där folk kan följa utvecklingen ifall nån är intresserad....
Detta lär jhu ta ett par v eckor och spräcka 10000 kronors budgeten....

Det är helt otroligt. Så fort man ska ge sej på ett litet projekt, så slutar det med att allt som har med projektet att göra, spräcks - budget, tidsram och omfattning. Tror vi alla har råkat ut för samma sak.

Hahaha, hade du väntat dej något annat än att kvinnor inte tycker om när man tar fram bilmaskinen. "Du överarbetar något som man bara enkelt kan fixa till". Har man hört det förut.....?

Men det är bara att bita i det sura.......För när projektet är slutfört, då vill man definitivt inte bita i något surt.


Skulle vara kul om du startade en tråd, med många bilder.
 
Tyresö
gaia skrev:
inget fel att byta när man ändå håller på men jag undrar vilken strul det kan bli och vad försäkringen kommer att betala för om det kanske sipprar lite tvättvatten in i sanden under huset. Hur upptäcker man det och vilka skador kan man förvänta sej? Gissar att gjutjärnsbrunnen är i bättre skick och tätare än dom cementrör som går under huset men man rekommenderar bestämt att byta brunnar på löpande band och låter cementrören vara i fred. Skulle förstå det om brunnen satt upphängd i trätaket mellan 2 våningar ....
gaia

Man tar inga risker när man bygger ett våtrum, och en ny brunn i plast är småsummor i sammanhanget, så det är bara att byta oavsett skick på gjutjärnsbrunnen. Men i slutänden är det ändå försäkringsbolaget som "bestämmer".
 
Tja... efter först ha trott att brunnen var i någorlunda gott skick så är jag nu jäkligt glad att jag började att bila upp den... visade sig att hela brunnen är genomrutten och jag bara touchade ytterväggen med borrhammaren och nästan hela brunnssidan trillade in. Har också sett att brunnen läcker i bottnen med ett ärtstort hål...
Det har ej blivit några större skador iom att brunnen endast har använts till tvättmaskinen men man ser nu när man bilat ett tag att det är riktigt fuktigt ett par cm ner....
Skall lägga upp bilder imorgon... u gitter jag inte...lite trött i armarna!
 
Det är nu man kryper upp ur källaren, dammig och grå efter allt bilande, och trimumferande klampar in i vardagsrummet och visar upp fyndet för andra hälften. "Hahah, se här." (pekar på hålet och rosten i brunnen).

Sen kan man hämta sovsäcken och gå ner i källaren för natten...
 
hehehe.... ok,bara för att muntra upp andra som är i samma situation så kommer här lite bilder...brukar gillas!
Som ni ser på första bilden så gissa vad jag hittade som anslutning till brunnen!!!!!
Jo,ett underbart,vackert helt fantastiskt PLASTRÖR!!!!!
Legat halva natten och fasat för hur avloppsröret till brunnen skulle se ut... allt ifrån genomrostat järnrör till igenrasat höganäsrör... ossso hittar jag ett prima plaströr!!!!
Som ni ser så använder jag en mycket simpel borrhammare och det funkar faktiskt bra.... givetvis hade det gått snabbare med en Hilti men... 500 kr/dygn i hyra det är många ÖL det!!!!!
 
  • DSC_0660.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0659.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
corre skrev:
Det är nu man kryper upp ur källaren, dammig och grå efter allt bilande, och trimumferande klampar in i vardagsrummet och visar upp fyndet för andra hälften. "Hahah, se här." (pekar på hålet och rosten i brunnen).

Sen kan man hämta sovsäcken och gå ner i källaren för natten...
Javisst...och det ända man får till svar är "Ta av dej SKORNA"!!!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.