Hej,

Har brutit upp ett trägolv i vårt badrum i sommarstugan. Anledningen till detta är för att stugan ska anslutas till kommunalt V/A och därav ska nytt avlopp dras under badrummet. Stugan är av märket Jörn och bygdes 1975.

Stugan har krypgrund, dock så pass lågt från mark till boarden (som håller isoleringen på plats) att man inte kan krypa där. När jag nu plockat bort trägolv, isolering och boarden ser jag att mellan sista golvregeln och ytterväggen har man gjutit en låda. Varför gör man det?

Den gröna linjen visar kanten på denna låda, som dessutom bara är några cm tjock. De röda sidorna är tjockare betong (eller murarblock som man putsat) och som ytterväggarna vilar på. Den blå linjen visar den murade delen som en innervägg vilar på.
Vågar jag bila ett hål genom den smala betongväggen (grönt) för att komma in i lådan och där gå igenom golvet och under den murade ytterväggen (röd)? Jag har grävt på utsidan för att kolla, och den murad/gjutna ytterväggen går bara ett par dm under gräsnivån.

Hoppas detta går att begripa :)

badrum.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ingen?! 👍

Hej, det är inte helt lätt att förstå hur du menar med "lådan" och vad dina tankar om VVS-installationen är.

Spontant blir jag rädd när du skriver att du skall gå ut med rören ett par dm under marknivå i Norrland.
Eller så förstod jag inte rätt.
För du måste väl ner ett par meter om du skall få det frostfritt.

En "riktig" måttsatt planritning och ett par sektionsritningar skulle nog göra de hela lättare att förstå.

PS
jag har haft fruset avlopp (is i toastolen) och frusna vattenledningar i ett hus i Göteborgs skärgård,
och det är INTE roligt!

Men min erfarenhet är, att när kommunen skall ansluta ett hus till kommunalt VVS, så kräver de att en VVS:are, som de godkänt, står för jobbet. De ville knappt acceptera min svärfar, som var yrkeslärare i just VVS-teknik, fast i en annan kommun.
Men det kan ju variera i landet, och över tiden, förstås...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.