Hej,
Vi har ett stuprör som slutar precis innan asfalten på garageuppfarten. Vattnet behöver komma ut på asfalten eftersom ytan närmast garaget är instängd och saknar avrinningsvägar. I dagsläget har vi pallat upp en bit hängränna under stuprörspipen för att få ut vattnet på asfalten och vidare mot dagvattenbrunnen. Det är en funkis lösning men inte så snygg. Nu funderar jag på att gjuta en ränna istället. Jag tänker använda hängrännan för att få till en bra rund form där vattnet kan rinna.
Fråga nr 1: Räcker det att olja in hängrännan för att få kunna få loss den när betongen härdat?
Frågan 2: hur får jag betongen att slutta? Det behöver luta ca 5 cm på 1 m. Blandar man den trögflytande eller hur gör man?

Inte vad du frågar efter, men kanske ränndalsplattor kan vara ett alternativ?.

/Höghus

Regnvatten rinner genom stuprör, samlas på gatsten nära grönt gräs och trävägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Om hängrännan är hel utan rost så bör olja räcka.
Lutningen kan du börja på när betongen är våt men sen formar du den någon gång till under brinntiden. Betong går relativt enkelt att forma innan den brunnit klart.

Stort tack för svar! Så när den brunnit ett tag så tar man lämpligt redskap för att dra till ett fall?

Om du bara vill ha samma lutning som rännan har så ja.
Forma betongen så gott det går för att slippa jobba så mycket senare.
När betongen brunnit ett tag är den fortfarande formbar.
Vill du ha en lutning in mot rännan och samtidigt bort från huset så är det mer jobb och antagligen enklare att göra en form.

Höghus Höghus skrev:
Inte vad du frågar efter, men kanske ränndalsplattor kan vara ett alternativ?.

/Höghus

[bild]
Jag har funderat på den här lösningen. Varför rinner vattnet vidare från första till andra plattan? Är det någon slags fog mellan plattorna? När jag sätter två vanliga plattor bredvid varandra och häller vatten på en så rinner det ner i springan och inget hamnar på andra plattan. Är det bara fint packat grus emellan? Jag provade att täta springan med bentonitlera, men det löses upp och blir en liten rännil i springan.

Någon som vet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.