Hej
Jag och några grannar ska renovera/bygga brygga. Tanken är att vi ska gjuta plintar i vattnet som vi sedan ska lägga telefonstolpar på. Det är bara ca 30-40 cm djup och blandad stenstrand (sprängsten i olika storlekar). Vi tänkte slå ned armeringsjärn i botten och därefter sätta betongrör med ca 50 cm i diameter och därefter kuta i dessa.
1) går det att gjuta i vattnet på detta sätt?
2) om det fungerar hur ska jag gå tillväga?
3) typ av betong och blandningsförhållanden.
4) Annat av vikt vi bör tänka på när vi bygger/gjuter.
Tacksam för svar
Per

Hej och välkommen till forumet Per!

Det går att gjuta så, men risken är rätt stor att isen tar plinten..

F fribygg skrev:
Hej och välkommen till forumet Per!

Det går att gjuta så, men risken är rätt stor att isen tar plinten..
Tack för svar. Tänker att jag löser det genom att slå ned armeringsjärn och galvade byggnadställningsrör så långt det går, för att stabilisera och armera gjutningen.

Överväg en riktig stenkista

Brunnsringar fyllda med sten funkar annars bra, speciellt om det inte är så djupt. Har själv 20m brygga med ringar och telestolpar på. Sen när det blir djupare har jag klassiska stenkistor

Skall du ha det där att stå på rätt borde de nedslagna armeringsjärnen vara minst 100mm kanske 150mmi diameter kompakt stål och då behöver du ingen plint.

Det går att gjuta plintar i vattnet men då måste man bygga en form som är betydligt snävare upptill än nedtill och är nedlastad med stenar eller massor av sandsäckar så den inte flyter upp när man gjuter. Sedan pumpar man in betpngen med pumpbil och ser till att pumpröret hela tiden mynnar ut under betongytan. Det gör att den vattenskadade porösa betongen på ytan som har varit i kontakt med sjövatten lyfts upp som ett lock och går att skrapa bort av toppen när gjutningen har nått över vattenytan och vattnet har runnit ut genom någon läcka i formen. Jag skulle säga att en sådan plint på 40 cm djup borde vara omkring 1,5x1,5 meter i botten om inte isen skall knuffa omkull den varje vinter.

Det är med andra ord enklare att timra en stenkista med slätknutar och inåtlutande väggar som isen inte får grepp om. På varje halvmeter på höjden timrat man in ett varv med 2eller 3 såkallade bommar det vill säga bjälkar tvärs över kistan som stenfyllningen hänger upp sig på så timran inte kan flyta upp.

Ett ännu enklare sätt är att ta dit en stor grävmaskin som rullar dit en jättestor sten ifall det finns sådana att tillgå

Eller så bygger man en lätt träbrygga på pålar och räknar kallt med att isen bryter av pålarna så man förnyar dem var-varannan vår.

Enklaste sättet är att bo så långt söderut att det aldrig är någon riktig is......

Här kommer några tråkiga pekpinnar.

Glöm inte att anmäla bryggan till din länsstyrelse. Och använd inte telefonstolpar i vattnet, de är ofta impregnerade med kreosot som lätt sprids i vattnet.

G Genomklok skrev:
Glöm inte att anmäla bryggan till din länsstyrelse.
Hjälper det mot isens rörelser?

F fribygg skrev:
Hjälper det mot isens rörelser?
Om du är osäker, fråga din länsstyrelse.

G Genomklok skrev:
Om du är osäker, fråga din länsstyrelse.
Jag har knappast det behovet då min farfar byggde ordentligt(troligtvis sent 50 tal)

Att kosta på arbete och pengar på en brygga som inte har rimliga förutsättningar att klara is förhållandena på platsen tycker jag är rätt bortkastat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.