Tjena

Håller på och ska gjuta en platta till ett litet bostadshus. Nu är frågan vad jag ska ha för olika rör till olika funktioner. De ska gjutas in i plattan/under plattan. Samt var någonstans i platta den ska hamna, i plattan/ mellan platta och cellplast (där dock golvvärmen ligger)/ mellan cellplastlagren eller under cellplaset i gruset. Vad för isolering jag behöver på rören. Det jag funderar på är:

Tappvatten, till kök, badrum med duch, toa och tvättställ med tvättmaskin
Samt en vattenmantlad kamin.
Vattenutkastare i andra änden av huset mot inkommande vatten.

Tack i förhand för hjälpen.
 
Krilleman
Tapvvatten:
Vanligt Rör-I-Rör går fint. Vill du lyxa till det lite extra köper du isolerad Rör-I-Rör. Kallvattnet spårar du i första isoleringslagret. Varmvattnet i andra. Stick upp i allt väggar så blir det en snyggt och stilrent. Om det blir vatten i yttervägg tänk på att få upp det på "varma sidan". Läs mer i säkervatten.
Samla alla rör i ett fördelarskåp där "läckuten" mynnar i badrummet (dock ej i våtzon1)

Vattenutkastaren monterar du i ett avsett skåp om rummet är modell finare (vardagsrum) är det bara en groventre kan du gott bara sticka upp röret synligt innanför väggen för att koppla utkastaren.
http://www.lksystems.se/sv/produkte.../installationsskap/fordelarskap/77746965.aspx


Vattenmantlad kamin:
28mm Plusprisol. Lite kinkigt att bocka med det är bra med grova rör. 28mm plusprisolbock finns! Alternativet är 22mm prisol som är lättare att bocka.
Undvik PEX/PAL då dessa inte klarar av höga temperaturer sett under långa tider. (Momentant OK)

Glöm inte tilluft till kaminen! Många lägger ett 110avloppsrör för detta har jag sett.
 
Till Kaminen bör men använda stenullsisolering runt rören då frigolit inte tål mer än 80 grader. Om Man använder Pex eller Coppar spelar nog mindre roll om man lägger den direkt i frigoliten då den ändå inte tål höga temperaturer. Pex tål bra 80 grader.
 
krilleman_215 skrev:
Tapvvatten:
Vanligt Rör-I-Rör går fint. Vill du lyxa till det lite extra köper du isolerad Rör-I-Rör. Kallvattnet spårar du i första isoleringslagret. Varmvattnet i andra. Stick upp i allt väggar så blir det en snyggt och stilrent. Om det blir vatten i yttervägg tänk på att få upp det på "varma sidan". Läs mer i säkervatten.
Samla alla rör i ett fördelarskåp där "läckuten" mynnar i badrummet (dock ej i våtzon1)

Vattenutkastaren monterar du i ett avsett skåp om rummet är modell finare (vardagsrum) är det bara en groventre kan du gott bara sticka upp röret synligt innanför väggen för att koppla utkastaren.
[länk]


Vattenmantlad kamin:
28mm Plusprisol. Lite kinkigt att bocka med det är bra med grova rör. 28mm plusprisolbock finns! Alternativet är 22mm prisol som är lättare att bocka.
Undvik PEX/PAL då dessa inte klarar av höga temperaturer sett under långa tider. (Momentant OK)

Glöm inte tilluft till kaminen! Många lägger ett 110avloppsrör för detta har jag sett.
Tack för bra svar. Några frågor dock.

RIR, vilken dimension är vettig, räcker det med 16mm? Till vattenutkastaren som bli i källaren har jag redan gjutit in vanlig 20mm golvvärmeslang, ok att bara dra den vidare utan rör utanpå? Det är ändå så jag tänker dra golvvärmen till källaren, inklämd mellan två isoleringslager.

Till kamminen, är det ok att fuska med 22mm? Verkar mycket enklare. Själva bocken blir ju i/under plattan, ok att göra det utan bock om det ens går. Gör ju inget om det blir lite fult eller stor radie.

Behövs inget mer till kaminen är två rör och tilluft. Hur är det med kylslinga, hur funkar det? Behövs det ngn form av avlopp till kaminen, för att kunna tömma systemet.
 
bumpar min tråd lite, då jag skulle vilja ha svar på mina kompletterande frågor. Om någon som vet kan svara.
 
Krilleman
16mm rör i rör räcker till varje förbrukare.

Från uppgången i golv sätter du en skarv och drar upp koppar. Glöm inte fullflödes kulventil. Blir det mycket kondens vid hög förbrukning kan kondensisolering vara bra på denna ledning.

22 är att se som en genväg. Men det går. Kan du få ner 28 så gör det!

Har du kylslinga förberedd i kaminen?

Avtappning kan du ju sätta direkt var rören till kaminen kommer upp i andra änden.
 
krilleman_215 skrev:
16mm rör i rör räcker till varje förbrukare.

Från uppgången i golv sätter du en skarv och drar upp koppar. Glöm inte fullflödes kulventil. Blir det mycket kondens vid hög förbrukning kan kondensisolering vara bra på denna ledning.

22 är att se som en genväg. Men det går. Kan du få ner 28 så gör det!

Har du kylslinga förberedd i kaminen?

Avtappning kan du ju sätta direkt var rören till kaminen kommer upp i andra änden.
Jag har ingen aning om det kommer vara kylning till kaminen. Brukar det vara det? Jag vill mest förbereda allt nu så att allt finns på plats den dagen kaminen ska in. Inte helt säkert att det blir vattenmantlad ens, men vill ha möjligheten. Då ska ju alla rör osv vara framdragna och färdiga att använda.
 
Passa på att lägga in rejält med rör säger jag. Förbered med RiR för ev fler utkastare/vattenanslutet kylskåp, golvbrunn i kök och mediarör för HDMI till TV. Några fasta datauttag och kanske lite elrör (slang med fördragna ledare) dit det kan vara besvärligt att dra i väggarna.

Kanske ett tomrör för byte av inkommande vatten om 40 år också.
 
pelpet skrev:
Passa på att lägga in rejält med rör säger jag. Förbered med RiR för ev fler utkastare/vattenanslutet kylskåp, golvbrunn i kök och mediarör för HDMI till TV. Några fasta datauttag och kanske lite elrör (slang med fördragna ledare) dit det kan vara besvärligt att dra i väggarna.

Kanske ett tomrör för byte av inkommande vatten om 40 år också.
Precis så tänker jag också, bättre med för många slanga än för få. Tack också för inputten vad jag bör dra fram till. Men vad menar du med golvbrunn i köket, ut i fall det blir vattenläckage? Jag kommer ha stengolv med badrum med golvbrunn ca 3 meter bort bakom en dörr, så tror risken för skador är minimal. Eller ska den vara bra för något annat?
 
Octavianus skrev:
Jag har ingen aning om det kommer vara kylning till kaminen. Brukar det vara det? Jag vill mest förbereda allt nu så att allt finns på plats den dagen kaminen ska in. Inte helt säkert att det blir vattenmantlad ens, men vill ha möjligheten. Då ska ju alla rör osv vara framdragna och färdiga att använda.
Jag citerar mig själv, till kaminens plats drar jag 4 st 22mm plusprisol rör så får det duga sen. Man köper ju rören på 25 meter rulle och det är lite drygt 5 meter varje sträcka behöver vara. Så får vi hoppas att det blir tillräckligt den dagen man behöver rören.
 
Man brukar ha en golvbrunn under diskbänken när man bygger kök idag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.