Hej,
Jag tänkte jag skulle gjuta en platta till ett sågverk. I första steget kommer sågverket helt sonika placeras på plattan men i ett andra steg vill jag bygga ett enklare såghus med tak.Ev. vill jag förereda för el men byggnaden kommer inte ha uppvärmning. Syftet med plattan är att ge en långsiktigt stabil och helt plan yta att placera sågverket på. Storleken är ca 8x3 m. Vilka är arbetsstegen för att göra en stabil grund för mitt syfte? kommentera gärna denna plan:
  • Gräva ur. Till frostfritt förmodar jag.
  • Ev. dräneringsslang och ev. markrör för el
  • Fiberduk
  • Fylla med bergkross/makadam
  • Fingrus
  • Bygga och placera ut gjutprofil runt det hela
  • Isolering - finns det någon nytta med detta om byggnaden aldrig kommer ha uppvärmning?
  • Motfyll
  • Armering
  • Gjutning
//A
 
K
Packa krossen också, gör det i lager om ca 10cm (exakt hur mkt beror dock lite på vilken padda..)
 
  • Gilla
AndBygg
  • Laddar…
K kniv skrev:
Packa krossen också, gör det i lager om ca 10cm (exakt hur mkt beror dock lite på vilken padda..)
Ska det grävas ut ända ner till frostfritt? Enligt karta är det 1,6-1,7 meter viilket känns orimligt mycket för en ganska simpel platta. Men jag har kravet att den ska vara beständigt plan.
 
K
Nej det behövs ej.
 
  • Gilla
AndBygg
  • Laddar…
Gräv ner till stabil botten bara. Fyll upp med samkross, slå, och toppa sedan med makadam som dränerande lager.
 
  • Gilla
AndBygg
  • Laddar…
Om marken är tjälfarlig behövs tjälisolering. Cellplasttillverkare har info. Sen behöver marken ha tillräcklig bärighet. Dränering är bra om marken inte är självdränerande.
 
  • Gilla
AndBygg
  • Laddar…
S Stefan_E skrev:
Om marken är tjälfarlig behövs tjälisolering. Cellplasttillverkare har info. Sen behöver marken ha tillräcklig bärighet. Dränering är bra om marken inte är självdränerande.
Tjälisolering, är det av nytta om jag inte har någon uppvärmning? I all välmening förstår jag inte vad det skulle bidra med.
//A
 
Vad har du för markförhållanden där du ska bygga?
 
R roke skrev:
Vad har du för markförhållanden där du ska bygga?
Jag skulle säga morän med drag åt mer lera. Sedan ligger grundvattnet högt just där. Vi har en ladugårdsbrunn i närheten och där ligger vattennuivån ca 1 meter under marknivån.
 
Okej. Lera. Då finns det väl risk att det rör sig om tjälen kommer ner.
Kanske någon som kan bättre än mig kan ge råd om hur du bör gå tillväga.
Jag tror jag skulle gräva bort leran om det gick och lägga i kapilärbrytande material (singel) och bygga plattan ovanför det.
Men jag är ingen expert.
 
  • Gilla
AndBygg
  • Laddar…
Har man ingen uppvärmning i huset är behovet av tjälisolering snarare större eftersom huset inte värmer upp marken. Tjäle innebär att vattnet i marken fryser och när vattnet fryser expanderar det och skapar rörelse. Vägar kan tex få tjälskador. Genom tjälisolering förhindrar man att marken under tjälisoleringen fryser. Vid grovkorninga jordar ned till frostfritt djup behövs inte tjälisolering eftersom vattnet inte stannar kvar där (förutsatt att grundvattennivån ligger under frostfritt djup). Googla på tjälisolering, tillverkare av cellplast har info.
 
  • Gilla
AndBygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.