Har ett kallgarage som jag ska isolera nu i vinter, trött på att skruva skoter i minusgrader. Kan man gjuta ett golv i befintligt garage? eller är det lättare att bara lägga 50x50cm betongplattor?
 
Vad har du för syll och grund på garaget?
Jag har samma funderingar men jag har en 15x15 cm syll som betongen kommer att hamna emot om jag bara vräker i betong och då ruttnar väl syllen snart.

Kan det funka att ställa takplåtsbitar TP20 på högkant eller bara en bit platonmatta för att få luftspalt mellan betong - syll?
 
  • Gilla
Roqqau
  • Laddar…
min syll liger direkt mot mark, vilket kanske inte är det bästa. Men det får duga tillsvidare. Tanken just nu lutar åt att lägga 50x50cm betongplattor i hela garaget. Då slipper man iaf leta så länge i gruset när man tappar skruvar mm. Vad tror ni andra om detta?

/Stefan
 
Jag kan berätta vad min svärfar gjorde. Han hade ett oisolerat garage/vedbod som stod på plintar. Gubben tog hjälp av domkrafter för att lyfta en vägg i taget, sen bökade han in lecastenar under syllen. När han hade lecasten runt hela garaget så tippade vi i singel som krattades ut till ett lager om 10 cm, sen blev det 20 cm "cellplast" och armering + slang för golvvärme. Efter det så var det bara att ta hem en betongbil...
 
I
Javisst går det utmärkt att avskilja syllen med en bit platonmatta eller plåt på högkant mot blivande btg.golv. Men ligger syllen redan mot mark under, hjälper det föga i långa loppet mot förruttnelse.

Därför bättre att lägga på cellplast i skivor, avskilja mot syll med platon eller plåt och sen lägga på grus och därefter btg.plattor som går att plocka upp senare. Då går det oxå att byta syllen till en bättre grundläggning genom att gräva ut metervis i längd med en meters mellanrum, slänga btg. i botten och mura upp en lecagrund under syllen. Sen gräva ut de outgrävda bitarna och göra samma sak där. (Men gjuter du platta först och gräver ut sen, får du sättningar under golvet.) Då kan du oxå höja garaget med ett gäng lånade/hyrda domkrafter i dessa mellangropar och kila mellan syll och ny grund på de bitar som redan är färdiga så att du kan höja hela byggnaden ett skift innan du tar mellanbitarna.
__________________
Byggaren
 
Vi har en gammal ladugård som det finns tankar på att göra något liknande med. Idag ligger syllen direkt på marken, hela bygget har satt sig och kanat av de stenar den tidigare låg på.
Hur gör man enklast för att lyfta? Syllen är rejällt rutten på sina håll så jag bör få ett tag om respektive stolpe på något sätt.
Ber om ursäkt om jag kapar tråden...
 
Här kommer några helt ovetenskapliga synpunkter som inte följer någon byggnorm utan bygger på sunt förnuft.

På ursprungsfrågan om garaget tycker jag definitivt att man ska lyfta garaget med domkrafter som JD skrev, men det blir nog inte riktigt bra att bara lägga lecasten direkt på marken under syllen. Det kommer röra sig och kanske ta upp fukt och spricka av frost. Bäst blir det nog att gräva en ränna under syllen och fylla med armerad betong och sedan mura ett varv med lecasten ovanpå. Det blir ganska krångligt att göra detta samtidigt som garaget är upppallat, men det ska nog gå.

Angående Bumlers lada så hade jag samma problem, men jag flyttade därifrån innan jag hann gjuta något golv. Jag funderade iallafall i dessa banor:
Eftersom syllen och kanske nedre delen av vissa stolpar är rötskadade får man nog spika fast en ram på insidan en liten bit upp som håller samman stolparna när man lyfter. Sätt även långa reglar (eller spännband?) på tvären mellan långsidorna så att väggarna inte ger sig iväg i sidled vid lyftet.
Kapa bort syllen och det som är dåligt på stolparna. Gräv ett djupt hål under varje stolpe och fyll med armerad betong. En Lecasten ovanpå varje gjuten plint borde motsvara det som behöver kapas bort på stolparna. Mellan stolparna kan man gräva ett dike fylla med betong och sedan ett varv leca ovanpå.
På det här sättet behövs det ingen gjutform, men det går ju istället åt virke till att hålla samman stommen vid lyftet. Ramen runt om skulle jag nog låtta sitta kvar för att hindra stolparna från att halka av igen om 50-100 år.

Sedan kan man ju fundera på hur bra en sådan här gjutning blir. Risken är ju att det inte blir lika bra dränering som vid ett nybygge och då finns det risk för tjälskjutning och sprucken platta eller att det tränger upp fukt genom golvet. Gamla gjutna lagårdsgolv gjordes utan markisolering och troligtvis dålig dränering. Med lagårn full av koskit spelar det kanske ingen roll, men om man ska använda utrymmet till något annat är det ju trist om golvet är fuktigt. Jag gjorde själv misstaget att ställa in kartonger direkt på betonggolvet då vi flyttade in i Juli. Senare visade det sig att golvet var ganska fuktigt under vissa årstider och kartongerna ruttnade underifrån.

Med andra ord. Hyr en bobcat och gräv ur så mycket som möjligt och lägg ett ordentligt gruslager. Sätt hängrännor på ladan och led bort regnvattnet.

/Dymlingen
 
Tackar för snabbt och konkret svar!
Jag har funderat i ungefär samma banor med en kombination av plank och spännband för att räta upp och stabilisera stommen inför lyftet. Spännbanden tänkte jag mig i kryss för att räta upp. Som ofta sker har tidigare ägare kapat bort en del i stommen och det blir ju sällan bra efter ett par årtionden. Snedsträvor sknas nästan helt så hela rasket är idag relativt vingligt som struktur betraktat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.