Hej forumet, jag håller på att renovera en bod på tomten, denna är belägen på en gjuten markplatta. Skulle vilja höja upp golvet ca 50mm samt få det isolerat, vill som slutfinish få en glatt hållbar yta så tänkte expoximåla den.

Jag kan tänka mig lite olika metoder:

1. Flytande påbyggnad med ingjuten cellplast. Plasta underliggande platta, lägga på cellplast, armering och gjuta med finbetong på armeringsnät. Avslutas med flytspackel och målning.

Fördelar: -Enkelt och billigt
Nackdelar: -Risk att pågjutningen spricker då betongskiktet blir alltför tunt.

2. Flytspackla in cellplast.
Fördelar: -Enkelt, hållbart
Nackdelar: -Dyrt

3. Gjuta fast påbyggnad på befintlig platta och gjuta med isolerande betong.
Borra en antal hål i förband och fästa in vertikala armeringsjärn med ankarmassa, dessa najas fast till armeringsnät och slutligen gjuta med isolerande betong. Fininsh: flytspackel och målning.

Fördelar: -Hållbart, kostnadseffektivt
Nackdelar -Omständligt och dyrare betong

Någon som har erfarenhet av liknande projekt eller andra tankar, tips?

Tack på förhand!

Jag svarade ju i andra tråden i det icke fullständiga inlägget.

En uppgift du utelämnat är syftet med renoveringen.

Ska boden fortsätta vara bod (redskapsbod)? I så fall förstår jag inte behovet av att få in isolering i golvet.

Ska den konverteras till gäststuga? Då bör det kanske inte gjutas alls, utan lägga cellplast och ett flytande golv på det.

Uppvärmt garage? Även här skulle jag ifrågasätta några ynka cm cellplast i golvet, utan bara gjuta på ett lager.

Så, syftet behöver nog förtydligas

nimhed nimhed skrev:
Jag svarade ju i andra tråden i det icke fullständiga inlägget.

En uppgift du utelämnat är syftet med renoveringen.

Ska boden fortsätta vara bod (redskapsbod)? I så fall förstår jag inte behovet av att få in isolering i golvet.

Ska den konverteras till gäststuga? Då bör det kanske inte gjutas alls, utan lägga cellplast och ett flytande golv på det.

Uppvärmt garage? Även här skulle jag ifrågasätta några ynka cm cellplast i golvet, utan bara gjuta på ett lager.

Så, syftet behöver nog förtydligas
ja, det blev lite knasigt med inlägg 1.
Syftet med boden är att kunna användas året om som en kombination av snickarbod och möjligen kontor. Väggar och tak är isolerade och det finns värme. Tidigare låg ett flytande golv bestående av cellplast och spånskivor direkt mot betongplattan.

Det finns säkert de som kan mer än mig om detta, men jag hade inte brytt mig om den lilla isolering du möjligen kan få till i ditt nya 50mm lager, utan jag hade helt enkelt bara gjutit på med vanlig betong.

Tror isoleringsvinsten du uppnår med dina exempel är högst försumbar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.