Hej,

Jag har 4 L-stöd som möter en annan stödmur i skalblock. "Parkeringssidan" är gjuten med stämplad betong och andra sidan om L-stöden ska bli en plantering. Planen har varit att bara putsa sidan mot parkeringen och bekläda skalblocksmuren mot vägen i granit.

Nu hade jag dock önskat att jag hade skalblocksmur hela vägen så jag kan klä in allt med samma beklädnadssten.

Min fråga är nu: Om jag gjuter på sidan mot parkeringen är det stor risk att det sedan spricker när jag har klätt in det med beklädnadsstenen?

Ska man kanske gjuta på L-stöden iår och vänta med beklädnaden isfåall? Eller kan man ge sig på beklädnaden redan iår?

L-stöd vid en parkering möter en skalblocksmur, med stämplad betong på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Betong L-stöd vid en grusig planteringsyta med stämplad betongparkering och skalblocksmur i bakgrunden.
Skapa konto
L-stöd i betong vid parkeringsplats med stämplad betongyta möter en skalblocksmur, med planteringsområde åtskilt av träplankor.
Skapa konto

Tacksam för inputs!

/PuffP

Beklädnadssten sätts direkt på L-profilen med ett stenlim som strykes ut med en tandskrapa ca 6 mm tände,r då ska ränderna gå uppifrån och ner så att ev vatten som kommer bakom rinner. sen är det bra att ha en liten mössa överst som tak. Du får kanske sätta stenen i omgångar nerifrån och väga in samt sätta kilar i underkant för att få det i våg och inte ha generalskarvar, Stenen ska förflyttas en halv sten i sid på andra skiftet och lika på nästa upp. sätter du dom på högkant kanske dom räcker ända upp

J jonaserik skrev:
Beklädnadssten sätts direkt på L-profilen med ett stenlim som strykes ut med en tandskrapa ca 6 mm tände,r då ska ränderna gå uppifrån och ner så att ev vatten som kommer bakom rinner. sen är det bra att ha en liten mössa överst som tak. Du får kanske sätta stenen i omgångar nerifrån och väga in samt sätta kilar i underkant för att få det i våg och inte ha generalskarvar, Stenen ska förflyttas en halv sten i sid på andra skiftet och lika på nästa upp. sätter du dom på högkant kanske dom räcker ända upp
Själva utförandet av beklädnaden kommer jag leja bort. Nu gäller frågan att göra L-stöden lika stora som muren i skalblock och om det sedan kommer att hålla. Jag vill alltså att L-stöden är lika tjocka som skalblocken, för att få det enhetligt med topplock osv hela vägen.

Tittar man längst in mot huset på L-stöden så ser man hur mycket jag tänker gjuta på L-stöden. När sedan murarna ska beklädas så Ska det se ut som en enhetlig mur med skalblocken och det jag är rädd för är att det spricker pga att jag gjutit på L-stöden.

Bäst är nog att bygga ut på baksidan, vilka tjocklekar är det respektive murdel , , kanske en 10 cm lecablock med puts på och beteckningen mot parkeringen för att inte göra den smalare

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Bäst är nog att bygga ut på baksidan, vilka tjocklekar är det respektive murdel , , kanske en 10 cm lecablock med puts på och beteckningen mot parkeringen för att inte göra den smalare
L-stöden är ungefär 7 cm och ska upp till 20, Skalblocken är 20 cm tjocka.

Tror du Leca håller bättre än att gjuta? Det kan ju vara ett alternativ men jag trodde gjuta var stabilare.

F
Jag är ganska bekväm med att gjuta på de 10-12cm du behöver. Det kommer att fungera.

P Puffp skrev:
Tror du Leca håller bättre än att gjuta? Det kan ju vara ett alternativ men jag trodde gjuta var stabilare.
Det finns 10 cm leca och sen kan du gjuta utanför till rätt bredd, allt ska ankras i L-stöden, lite korta armeringsjärn som borras in i 45 graders vinkel och viks ut i 90 grader, antingen i mellan lecablocken eller i gjutningen, gjutning behöver ha en armering, en matta av det enklare slaget för att hålla bra.

F
J jonaserik skrev:
Det finns 10 cm leca och sen kan du gjuta utanför till rätt bredd, allt ska ankras i L-stöden, lite korta armeringsjärn som borras in i 45 graders vinkel och viks ut i 90 grader, antingen i mellan lecablocken eller i gjutningen, gjutning behöver ha en armering, en matta av det enklare slaget för att hålla bra.
Leca på 10cm och sen gjuta på 3cm till? Låter inte rimligt, det blir tunt med betong. Då är det betydligt snyggare och snabbare lösning att distansa med EPS skivor som limmas direkt mot den befintliga muren och gjuta på minst 5cm betong. Lätt att såga ur ett hål med för armering tvärs mellan betongskivorna och i topp/botten så låter man det gå ihop helt så EPSn blir helt ingjuten. Finns ju tex 70mm skivor på Byggflax för inga pengar alls.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.