Hej, vi ska snygga till vårt enkla vinföråd(2,5 kvm) och skulle behöva höja betonggolvet med 4 cm för att sedan lägga samma klinker som golvet utanför har,
Jag har en hel del Finbetong och Flytspackel hemma redan och skulle helst vela använda vad jag har,
Kan jag köra 2 cm finbetong och sedan 2 cm flytspackel?

//Carina

• Säckar med Finbetong och Flytspackel staplade i ett förråd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett litet rum med betonggolv, städutrustning och en hink, redo för renovering.
    Skapa konto
Betong fin kan du ha till annat, spacklet kan du använda.
Primer och sen spackel, men jag blir lite orolig för trästommen innanför väggen.
hoppas du dränerat bra utvändigt annars har du svartmögel där ganska omgående. alternativt ventilerat väggen.

• Gilla
carinashem
  • Laddar…
pjapen pjapen skrev:
Primer och sen spackel, men jag blir lite orolig för trästommen innanför väggen.
hoppas du dränerat bra utvändigt annars har du svartmögel där ganska omgående. alternativt ventilerat väggen.
Tack, det är bara dörrkarmen som är av trä och den kommer jag såga av några mm ovanför den färdiga golvytan.

Behöver jag armerinsnät?

C carinashem skrev:
Behöver jag armerinsnät?
I ditt fall nej.

Jag kommer inte hinna vispa och hälla ut ca 12 säckar flytspackel i ett svep. Funderar på om jag borde köra ett lager lecakulor i botten. Någon som har en åsikt?

Skit i lekakulorna!
Dela av ytan med avstängningslist och flyt i etapper.

Kan bara hålla med föregående, avstängningslist och fler omgångar,
om det är första gången du spacklar rekommenderar jag nivåmarkör så det blir någorlunda i våg, planlaser eller linjelaser för att kunna klippa de i rätt höjd, det blir ännu enklare att få rätt höjd om du då kör mindre etapper.

Skärp er, dela av ett golv på 2.5kvm??
På en sån liten yta är det inga problem att blanda så många säckar som behövs att komma i nivå i lugnt tempo, inte ens om det är första gången.
Ju mer spackel man häller ut, desto lättare flyter det ut iom att det ska vara ca 4cm tjockt!
10 - 12st säckar tar inte mer än max 30min att blanda och hälla ut.

• Gilla
Needas
  • Laddar…
Har tagit bort tröskel och kapat dörrfoder.

1. Bör jag fylla upp ytan där tröskeln varit med betong innan flytspackel läggs på?
2. I ena hörnet finns fortfarande lite trä som inte går att ta bort, hur kan jag separera flytspacklet från trät? Åldersbeständig plast? Tejp?
3. Jag ska höja nivån för att sedan fortsätta med plattor som i rummet utanför. Nivån på plattan från rummet utanför är väldigt tydlig, kan jag använda ögonmått vid flytspacklingen eller behöver jag sätta ut nivåpinnar?

• Närbild på ett golv där en tröskel avlägsnats, synligt avkapade dörrfoder och rester av betong vid en väggkant.
    Skapa konto
  • Utrymme vid dörröppning där tröskeln tagits bort, exponerad betong och kapat dörrfoder syns.
    Skapa konto
pjapen pjapen skrev:
Hur ventilerar jag väggen?

Enklast är att måla väggen med silikatfärg och inte ventilera, men vill man på med annat än puts så är ventilerat enda lösningen.

en regelstomme på bef yttervägg med luftintag i botten och luft ventil i toppen, har du uppvärmt utrymme kan du få konvektion som klarar sig, annars krävs mekaniskt, dvs fläkt. finns kanalfläktar som är fuktstyrda så de bara går när de behövs.

Tror det finn många trådar på bygghus som förklarar ventilerade väggar ganska genomgående.

Vad är det som måste ventileras och varför??

Väggen kommer vara öppen som den är idag och målas med öppen färg. Jag vill främst säkerställa att den uppstigande funkten kan ventileras bort då det var lite fuktigt under tröskeln.
Med 60x60 klinker och tunna fogar kan det bli en utmaning. Kanske borde lämna ca 1 cm fog närmast väggarna både med spacklet och klinkern för att ventilera ev fukt?

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.